Usans

Dagens ord är:

Usans handelsbruk, god affärssed

Rapportera i kommentarerna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Usans

  1. Thomas skriver:

    Första gången jag använt ordet var i fredagens kryss i Aftonbladet som svar på ”Affärspraxis”

  2. Carina Jones skriver:

    Fanns i Falu-kurirens korsord 14/9 2012

  3. Leif Hultin skriver:

    Också jag hittade ordet i ett korsord,Smålandstidningen 15/12-2012
    Leif

  4. Lillis skriver:

    Finns med i SvD korsord idag, 30 jan, som lösning till ”Handelsbruk”.

    • Erik Forsling skriver:

      Nu har det gått åtskilliga timmar sedan, men det lustiga var att jag läste ditt inlägg, precis minuterna innan jag skulle sätta mig med just nämnda dagskryss! Och en ödets ironi var att jag, som oftast brukar reda ut de där vardagskryssen utan alltför stora vedermödor, fastnade totalt däruppe i övre vänstra hörnet – tills jag fyllde i ditt svar, ”usans”. Och vips var det klart. Helt sann historia. Märkligt med sammanträffanden!

  5. Anna-Lena Waldén skriver:

    Finns med i DN.s söndagskryss nr 7 som svar på ”kutym”. Ordet kom upp av sig själv när allt annat var löst. men jag hade aldrig hört det förut och det står inte i SAOL.

  6. Berra skriver:

    Handelsbruk, DNs lördagskryss den 1 mars 2014

  7. Clarin skriver:

    AB korsord

  8. Clarin skriver:

    Affärsregel=usans

  9. Populisten skriver:

    Dagens korsord i Svenska Dagbladet innehöll ledordet ”God affärssed”. Efter att fått ut ”usans” via omkringliggande ord så Googlade jag det för att se vad det var för ett lustigt ord. Och här skriver jag så plötsligt en kommentar på ett gammalt blogginlägg.

Kommentera

