Enkannerligen

Dagens ord är:

Enkannerligen i synnerhet, synnerligen, framför allt, särskilt, i främsta rummet, speciellt, framför andra.

Rapportera i kommentarerna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Enkannerligen

  1. Curt Andersson skriver:

    Fick på huvudet för att jag använt detta finna gamla ord i en bok nyligen. I så fall ska väl Torgny Lindgren och Kerstin Ekmans också förpassa till skamvrån?

  2. Jonas Lind skriver:

    Är detta ord verkligen bortglömt? Jag använde ordet i ett mail, blev plötsligt nyfiken på ordets rötter, googlade och kom till den här sidan. Änskönt inte dagligen använt , är ordet en del av min aktuella vokabulär.

    • Curt Andersson skriver:

      Hej!
      Jag använde ordet erkannerligen i en av mina böcker: Resa till Georgien där jag hade skrivit något i stil med erkannerligen Stalin. Jag blev beskylld för att använda ett ålderdomligt språk. Recebsionen av d just den boken var helt nedgörande (säkerligen en ung person) medan jag vanligtvis får br rcensioner. Se adlibris och Bokus.com Sök på nämnda titel eller mitt namn. I en pågående bok framhärdar jag använder ord som obsolet och extravagant…klarar inte 80-talister och 90-talister av det??? Hälsningar
      Curt Andersson

  3. Theodor Anderssson skriver:

    Det är väl dags att bestämma sig. Ordet är och stavas ”enkannerligen” och inte ”erkannerligen”. Varför denna förväxling? Ska man använda ordet så ska det väl vara rätt?

    Varulven

Kommentera

