Otium

Dagens ord är:

Otium skön ledighet efter avslutat (livs)verk.

Rapportera i kommentarerna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Otium

  1. agnes i Lund skriver:

    Ja, då har man varit ute i skidspåret hela dagen och kan njuta sitt otium.

  2. Simon Larsson skriver:

    Faktum är att jag funderar på att använda det som bandnamn till mitt melodiska metal band :D. Förutom att det verkar ha en hel del att göra med pension, att det är då man kan njuta sitt otium.. så har det den perfekta innebörden. Jag har just tagit studenten, så därför ser jag det lite som att även jag kan njuta mitt otium under det kommande året, då jag ska ta igen mig efter skolan och hålla på med sådant som jag inte hunnit med så mycket som jag skulle vilja under skolåren, t.ex. musik.

    Läser man på wikipedia så står det bl.a. att romarna använde ordet för ”ett idealtillstånd som möjliggjorde bildning, konstnärsskap och njutning” och alla dessa 3 punkter tycker jag passar perfekt på vår musik 🙂

    Sen har jag kommit på en rätt fräck bandlogga till ”Otium” också 🙂 finns redan lite granna på sound cloud, men går under namnet ifield än så länge. Men kommer nog upp på myspace så småningom. Haha lär ju bli längsta svaret ^^

  3. Petra skriver:

    Vd häftigt Simon! Var det vi som inspirerade?

    • nomisnomissl skriver:

      nja tyvärr inte. Det var snarare så att vi sprang på ordet i en lista någonstans på nätet för ”svenska ord du inte trodde du behövde” eller något sånt. Så kollade vi upp alla ord som vi kunde tänka oss att ha som bandnamn. Det var mest på skoj, men så hittade vi Otium då, och kollade upp vad det betydde och då kom jag i kontakt med den här sidan när jag googlade på Otium. Så ”ni” gav mig iaf lite mer kött på benen gällande ordets betydande. Tack 😛

  4. Simon Larsson skriver:

    Haha!! skrev fel namn.. trodde det var fältet som man skulle skriva i mitt lösenord ^^ Gött, nu vet alla mitt lösen 😛

  5. Åke Tilander skriver:

    ”2014-01-31
    Stort tack till medarbetare som slutar efter lång och trogen tjänst!!!
    Nu i månadsskiftet januari / februari slutar flera medarbetare på KRU-avdelningen: Bengt Nilsson, Elisabeth Björklund, Åsa Morberg och Bengt Eriksson. Stort tack för alla era värdefulla insatser genom åren!!! Vi kommer att sakna er, men hoppas att ni nu får tillfälle att njuta ert otium.”

    Publicerat på vår interna webb idag.

Kommentera

