Väl bekomme

Dagens ord är:

Väl bekomme ingen orsak

Rapportera i kommentarerna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Väl bekomme

  1. cwaste skriver:

    Hej!
    Jag har använt ordet i ett blogginlägg där jag tipsat om intressant läsning. Då har jag använt det i betydelsen ”ingen orsak”, ”var så goda” eller ”håll till godo”. Här är inlägget: http://cwasteson.blogspot.com/2011/07/google-i-utbildningen.html
    Vänliga hälsningar
    cwaste

  2. Olle Oljud skriver:

    jag använde orden idag, var tvungen att googla det först, för att se till att jag mindes rätt. Så då dök den här sidan upp, sympatiskt. Måste kolla mer på den, jag gillar ord och uttryck, gärna sånt som inte används så ofta.

  3. Caroline skriver:

    Min grannfru tackade för rabarbersaften jag lämnat på hennes farstutrapp och då sa jag väl bekomme. Det säger alltid min pappa, som älskar att briljera med glömda ord.

  4. Lena_Viola skriver:

    min mamma säger alltid väl bekomme när man tackar för maten! 🙂

  5. Ingmarie skriver:

    Oj vilken rolig sida. Vi ska vara rädda om vårt språkbruk och min dotter har börjat använda detta uttryck för något år sedan. Jag googlade för att kolla om jag kom ihåg betydelsen rätt. Trevligt och berikande med ord. Tom ett av mina barnbarn 9 år gillar att uttrycka sig med speciella ord. Tack och jag önskar en God Jul!

  6. Tomt skriver:

    Använder det då och då när ”var så god” känns för mycket (det var inget märkvärdigt jag gjorde) och ”ingen orsak” känns för lite (jag gjorde ändå en liten ansträngning). Väl bekomme känn som ”det var bara lite jobbigt men jag gjorde det gärna och förväntar mig inte mer i gengäld”

  7. Mårten Lundgren skriver:

    Jag använder det i bland, senast i dag när jag svarade på en fråga i en mäjlväxling, ungefär som ”var så god”, men jag tänker mig det nog lite mer ordagrant: må det bekomma dig väl, så min tanke är nog ”hoppas att du har glädje av det”.

  8. Eva Carlholt skriver:

    Tack för fikat.
    Väl bekomme.

  9. Malin skriver:

    Jag använder det jämnt , min farmor var danska så där fick jag det ifrån, många undrar vad jag säjer…

  10. Rooster skriver:

    Väl bekommen fram var jag väldigt trött.

  11. Detta säger jag när man stör någon i maten, till exempel på jobbet när man kommer till lunchrummet för att hämta kaffe, och dom andra sitter och äter

Kommentera

