Tvesovla

Dagens ord är:

Tvesovla – ha dubbla pålägg på mackan

Rapportera i kommentarerna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Tvesovla

  1. Martin skriver:

    Hemma säger vi tvärsula. Oftast använder vi det i betydelsen att man tar onödigt mycket av något, inte speciellt att det är dubbla pålägg.

  2. MrsUniversum skriver:

    Imorse tvisovlade jag med både ostskiva och skinka på frukostsmörgåsen.

    (I norra Ångermanland säger man tvisovla.)

  3. Koko skriver:

    Tvesovla är ett utmärkt ord som jag använder regelbundet i min vardag 🙂

  4. Mathias skriver:

    Jag brukar ibland tresovla… ost, skinka OCH tomat. Jag vet, jag är galen…

  5. Daniel skriver:

    I mitten av norra skåne säger man ‘tvesula’.

  6. Erik Forsling skriver:

    ”Tvesovla” kommer även i viss mån upp under dagsordet ”sovla” (13/8 -12). Där har jag redan brett ut mig på ett pinsamt sätt, så jag blev glad att ”tvesovla” finns som eget dagsord. Nu vill jag bara meddela att ordet idag ventilerats i det intressanta P1-programmet ”Språket” [Lyssnar f.ö. på en datoriserad repris just nu].

    Hela programmet är hörvärt, men ca. 10:25 minuter in i programmet dyker ”tvesovla” upp, med dialektalt uttal. Därefter utreds vad ordet betyder, liksom också varför det i viss mån minskar i betydelse. Bara ett tips.

    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/339239?programid=411

    På riktig genuin radiomottagare går det i repris imorgon kväll och på söndag förmiddag [ Tis kl 13.35, repris ons kl 19.03 och sön kl 07.03.] http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=411&artikel=153539

Kommentera

