Vindtyrig

Dagens ord är:

Vindtyrig – pittögd

Rapportera i kommentarerna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Vindtyrig

  1. Caroline skriver:

    Har alltid använt ordet med i istället för y, vindtirig.

  2. Lena skriver:

    Pittögd?!? Ett ord som inte används i norra Sverige i alla fall. Letade i SAOL men där fanns det inte. Jag fick googla, även om det ju var inte svårt att gissa att det borde betyda vindögd, skelögd. Men pittögd är väl ganska dialektalt?

  3. Maria skriver:

    Har aldrig heller hört pittögd. Bor i Småland, har också bott i Skåne. Var används ordet? för mig kändes det lika ålderdomligt som vindtyrig, men så kanske inte alls är fallet?

  4. Skåning här. Pittögd och ballögd använde vi som barn (är 40 år nu) i Malmö när vi beskrev vindögdhet.

  5. Lena skriver:

    Haha! Hade jag sagt antingen pittögd eller ballögd hemma som barn hade jag garanterat fått en rejäl åthutning.

  6. Anita Flyckt skriver:

    Min mor som var född 1904 använde dessa ord!!

Kommentera

