Luspudel

Dagens ord är:

Luspudel – lymmel, skurk, kräk

Rapportera i kommentarerna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Luspudel

  1. Hej! Jag har inte använt ordet under dagen. Men jag gör det ofta i min egenskap av Lucky Luke-översättare. ”Luspudlar” är en vanligt förekommande benämning, när titelfiguren vill beskriva de ohängda bröderna Dalton.

  2. Luspudel är för mig en långsam person som tar onödig tid på sig. Min pappa blev dömd till dagsböter för att ha kallat en officer i det militära 1951 för luspudel.
    ”Raska på din luspudel” i tron att det var en menig som kom släntrandes i mörkret.

  3. Erik Forsling skriver:

    Hur jag idag har använt ordet ”luspudel” får snarast bli historien om hur jag tragiskt missade att använda det på ett adekvat sätt i en relevant situation – men trots allt slutligen fick det att vibrera via mina stämband.

    Är färsking här på er sida, och har bockat för i en ruta som ger mig uppdateringar. Först tänkte jag att ”hur jag använt ordet idag” innebar använt under publiceringsdatum – men tror mig ha fattat annorlunda nu? Kanske innebär ”använt ordet idag” = hur man använt det den dag man finner uppslagsordet, eller helt enkelt den dag man använt det. Lite oklart det där, men jag tror att du/ni är generösa. Det gällde ju i alla fall responsen på ”knickedik”. Tack för det.

    Nåväl.

    Luspudel.

    Reparationsverkstaden på det mellanstora företaget i metropolen Söderfors. Plötsligt står han framför mig, öga mot öga. Jag har tänkt på ditt dagens ord Petra, hela eftermiddagen. Men när jag skådar in i hans ögon – genuin ondska möter mig. Och jag tappar koncepterna. Jag är dessutom mycket rädd om min dödsfiende, han är bland de bättre – och dessvärre har han inte så långt kvar till sin pensionering. Vi spekulerar båda kring hur jag ska klara mig utan hans trygga närvaro och beskydd.

    Jag kom av mig, och försökte köra en frän texasreplik i stil med ”Jag känner igen en xxx, när jag ser en”. Bara det att xxx, var inte det ord jag sökte, men jag måste producera – som det numera heter. ”Luspudel” var ordet för dagen, ordet som jag dittills sökt ett användningsområde för, men där och då tappade.

    Ruelse och förargelse drabbade mig, eftersom jag tänkte att ordet, enligt reglerna, måste användas publiceringsdatum. Och tillfället hade ju varit så perfekt! Nu var enda möjligheten att använda ordet idag, att uppsöka någon att förtälja om misslyckandet för! Verkstaden var i stort sett eftermiddagstömd, och jag stod i begrepp att palta mig iväg till dusch och buss. Kvar var bara den yngre av Bröderna, som hade eftermiddagspass och stod vid svarven..

    Jag presenterade ungefär ovanstående problem för honom, och medan han försökte koncentrera sig på svarvskäret och det som roterade i maskinen förstod han mitt problem. Ordet är bekant, men tudelat som en tvestjärt.

    Stens (ovan) definition stämmer väl in på den användning som kamraten vid svarven förfäktade; t.ex. att han kan använda uttrycket i trafiken ibland – när någon (framförhållande) bilist håller en osedvanligt låg hastighet. Och fr.a. hindrar bakomvarandes möjlighet till hastighetsval.

    ”Förbannade luspudel, se till att få arslet ur vagnen”! Jag är också väl bekant med den betydelsen, men fr.a. ser jag nog en ”luspudel” som synonym till en ”fähund”. Behöver det senare ordet definieras!? Kanske har ni redan det senare i ert finfina arkiv? Har inte haft tid att kontrollera!

    Nåja, den eländans brukselektrikern (min kära dödsfiende) kommer nog trots allt att få det finfina l-ordet kastat efter sig, även om det inte kommer att redovisas ytterligare här.

  4. Fredrik skriver:

    Skön historia Erik! Hoppas du får många tillfällen att använda ordet igen.. Eller inte.. 🙂

    De beteenden du råkat ut för låter tämligen enerverande.. Se här: http://www.dagensord.net/2011/12/vad-betyder-enervera-dagens-ord-1812-2011/

  5. Have just came across this excellent website and wanted
    to say thank you being so comprehensive on your blog post

Kommentera

