Ämlig

Dagens ord är:

Ämlig – ynklig, eländig

Rapportera i kommentarerna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ämlig

  1. Erik Forsling skriver:

    Ämlig! Ett väl inarbetat och ofta använt ord. Förvånad över mig själv att jag inte använt det, när jag under senaste tiden skrivit om krämpor och krämpors övergående (under sådana uppslagsord som ”durrig” och ”fnoskig” t.ex.). För ämlig är just vad jag varit, och alltjämt är. Jämmerligt ämlig! Tycka-synd-om-ämlig t.o.m.

    Att vara ämlig är ungefär som att vara ynklig, och jag tänker på min fars kommentar, när jag som barn på TV såg Beppe Wolgers ligga med sina dockor i en säng – och han skulle föreställa förkyld i det avsnittet. Det hostades och hostades, men kanske inte så trovärdigt; så min far döpte fenomenet till ynkhosyta. Ämmel (substantiverat borde det väl bli två m – eller?) och ynk. Finfina grejer!

    Skrev som andra inlägg under ”fnoskig” hur jag mirakulöst tillfrisknat!
    Men inte f-n ändade den här virusattacken då heller. Är fortfarande ämlig. Snorar, hostar på mig huvudvärk och ämlar mig i största allmänhet! 1 1/2 Alvedon löses just nu upp i ett vattenglas, innan sängkrypandet. Ser fram emot storämlarhostet strax efter att väckaren ringt kl. 06:00! Båda företeelserna är kära gamla kamrater. Morgonstund har guld i mund, men morgonämlarhostet har blodsprängda ögon som grund … Nu ska jag inte ämligt ämla mer, eller ynka mig själv. Ser fram mot flera inlägg. Det har varit ämligt dåligt med sådana den senaste tiden (men sådär vet jag inte om det är korrekt att använda dagens ord)!?

  2. M skriver:

    Jag använde ordet ämlig senast idag när jag berättade för min arbetskamrat om hur jag mådde under gårdagskvällen.

    Nu vet jag att detta var ett ”gammalt” ord men jag ramlade nyss in och såg ordet stå under ”populäraste” och kunde inte låta bli att kommentera eftersom jag faktiskt använder det lite då och då

  3. Karin skriver:

    Såg ordet i en tidning där små morötter beskrevs som ”emliga”

  4. Doris Eriksson skriver:

    Jag använde det som svar i ett korsord. Skröplig…

Kommentera

