Kjusa

Dagens ord är:

Kjusa – liten trång dal

Rapportera i kommentarerna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Kjusa

  1. Marika skriver:

    Ett gulligt ord som jag aldrig sett förr! Ska försöka bära det med mig att användas vid tillfälle…

  2. Erik Forsling skriver:

    För mig är kjusa
    Bara ett korsordsord
    Bland många på vår jord
    Men Marika tycks det tjusa

  3. Erik Forsling skriver:

    I mitt fall är såklart ”tjusa” bara ett spontanrim, ett grötrim, på ”kjusa”. Och det råkade passa i sammanhanget. Intressant att du påvisade att det förra en gång i tiden stavades som det senare ännu gör idag. Och tack för svar förresten.

    En liten kommentar bara. När jag sände mitt fantastiska poem, så hade jag bestämt mig för att icke än en gång – som en papegoja – hänvisa till käpphästen SAOB. Men nu slutar det så i alla fall. Där du hänvisar till fornnordiska/isländska ”kjósa”, hänvisar Akademien till svenskt dialektalt ursprung, och isländska ”kjóss”, vad gäller den senare betydelsen: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/119/96.html

    Märkligt hur ord, betydelser, stavningar, uttal, betydelseförskjutningar, och så mycket annat, kan virvla omkring i språkhistorien. Och ibland kan man inte ens vara säker på om språkhistorikerna/forskarna har rätt eller fel!

    Men nu har du lärt mig något nytt, och när jag rotade i hänvisningarna i din länk, var det lustigt att se, att det t.o.m. fanns utrymme för kesande kalvar! Kanske får deras ysterhet ibland sitt utlopp i trånga dalar!?

    • Olof skriver:

      Jo, det var inte menat som en kommentar till ditt poem, det bara fick mig att tänka på den saken. Naturligtvis var det så att det var ”tjusa” som stammade från fornnordiska kjósa, inte ”kjusa” som i ”liten dal”, det ursprunget känner jag inte till och kan mycket väl vara av dialektalt ursprung. Men orden är inte besläktade så vitt jag vet, trots att de uttalas likadant och (förr) stavades likadant.

Kommentera

