Kneken

Dagens ord är:

Kneken – vara utfattig eller i förfallet tillstånd

Rapportera i kommentarerna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kneken

  1. Erik Forsling skriver:

    Att vara på deken (dekis) är det ord, som jag har med mig i det verbala bagaget, och som motsvarar ovanstående. Rotar och söker i det allt grumligare minnet efter ”kneken” – det klingar så bekant – men slipper inte riktigt genom censuren. Använder sällan ordet, ”deken” alltså, och det inte heller dagens ord. Men det känns som att de båda orden är någon slags kompisar? Får fråga norrupplänningarna på den medelstora fabriken, där jag som rumpmas tjänstgör.

  2. Ellinor skriver:

    Ja, vi använde också deken/dekis. Inte nu iofs, men när jag var liten. Själv är jag från medelpad, det är förstås möjligt att det var vår dialekt.

Kommentera

