Spink

Dagens ord är:

Spink flisa, sticka, speta

Rapportera i kommentarerna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Spink

  1. Maria skriver:

    Använder jag fortfarande. Lärde jag mig av min mamma som var från Bohuslän.

  2. Erik Forsling skriver:

    Spinkig, om människor eller växter, är det som jag först associerar till. ”Spink” i den här formen har jag tidigare inte hört (är rumpmas i självvald uppländsk förvaring). Tittar jag på synonymerna inser jag att ”spänta stickor” (klyva brasved till små stickor, anpassade för ett smidigt påbörjande av eldandet = lättantändbara) är det närmaste jag kommer. Då blir det såklart ”spink”. Och det är nog i det ursprunget etymologin finns!? Eller, … bättre förslag är att välkomna.

    Speta innebär, tydligen, också att man har god fart. Eventuellt finns i det fallet grumliga minnen från barndomen i bagaget. Kanske var det så vi sade om mopedernas hastighet – med reservation för uttalet.

  3. Billy Jacquet skriver:

    En spetsig spinkig tandspeta, skulle kunna späntas till. Man kan också spänta tyr- stickor, som är extra bra att tända med.

    Billy Jacquet

  4. Andreas skriver:

    I Skåne säger de flesta jag känner spink när man syftar till en flisa man fått i fingret.
    ”-Jag har fått en spink i fingret.”

Kommentera

