Pladuska

Dagens ord är:

Pladuska klump, klick, fläck, spottloska

Rapportera i kommentarerna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Pladuska

  1. Erik Forsling skriver:

    Ett ord som jag genast ansåg mig känna igen, men inte kunde förklara. Associationer fanns dock. Tack för det. Ska lägga det till vokabulären. Det är lika bra som ragasa, prussiluska och koncentrationsspridd.

  2. Martin skriver:

    I min familj är pladuska detsamma som en tjock kvinna. ”Hon är en redig pladuska”.

  3. stenuppsala skriver:

    Jag använder pladuska när jag ser en riktigt stor och tjock padda – men bara paddor, inte grodor.

    Grodor är grodor men paddor kan vara pladuskor.

  4. Ella skriver:

    I norra Hälsingland varifrån jag kommer använde min mormor och moster ordet ”pladuska” också om kvinnors underliv. Så känt barn har många namn!

  5. Anna skriver:

    I riktigt varmt och fuktigt väder orkar man inte annat än sitta där som en pladuska.

  6. Leif Kierbye skriver:

    Pladuska är en riktigt överviktig kvinna

Kommentera

