Galgenfrist

Dagens ord är:

Galgenfrist kort uppskov före något oundvikligt och obehagligt

Rapportera i kommentarerna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Galgenfrist

  1. Erik Forsling skriver:

    Ett hittills okänt ord för mig, men det är så självförklarande att jag genast tänkte på en av franska språkets största – den medeltida poeten, akademikern, fyllbulten, krogbesökaren, horkarlen, inbrottstjuven (medlem av Snäckans bröder), slagskämpen, dråparen, fängelsekunden, ironikern, och jag vet inte allt – Francois Villon. Mannen som bl.a. deltog i en poesitävling som utlysts vid Charles d´Orléans hov i Blois, på temat ”Jag dör av törst invid fontänen”, men också som i fängelsehålan, i väntan på sin hängning, skrev att hans hals snart skulle få veta hur mycket hans ända vägde. Han skrev sin nådeansökan på vers, och slapp ut.

    Stämmer väl inte riktigt med ovanstående definition, eftersom den inte direkt hänvisar till liv och död. Kort var inte heller uppskovet; han blev frisläppt. Det kan man väl trots allt kalla en rejäl frist från galgen!?

    Hur dog han då slutligen? Ingen vet, p.g.a. alla sina bravader förvisades han på livstid från Paris, och försvann ur historiens annaler. Men galgenfrist hade han onekligen fått …

    Och i viss mån har jag använt ordet idag, eftersom jag spekulerat kring det.

  2. Annes skriver:

    Mycket intressant läsning Erik Forsling. Jag sitter och skriver på min prosalyriska text och blir inspirerad av ordet. Kommer nog att skriva några självbiografiska rader kring det.

  3. Ping: Galgenfrist | Annes samlade ord

  4. Erik Forsling skriver:

    Tänkte göra en kommentar till mitt ovanstående inlägg, men jag slängde i så mycket jäst i bunken att degen pöste över, utan att ens vara relevant här. Relevant kan den kanske vara på Annes sida, eventuellt, så jag valde att sända den dit. I skrivande stund väntar den på att godkännas, men den intresserade kan, förhoppningsvis, senare glutta in på: Galgenfrist | Annes samlade ord , enl ovan.

Kommentera

