Mad

Dagens ord är:

Mad sank ängsmark (vanligen vid vattendrag)

Rapportera i kommentarerna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Mad

  1. Eva skriver:

    Mitt barndomshem ”Krokslid” ligger granne med en liten gård som kallas Maden. Så jag använder ordet ofta.

  2. Erik Forsling skriver:

    Ännu ett korsordsord, som jag kallar en viss kategori ord. Får titt som tätt anledning att plita ner de där tre bokstäverna i olika tidningars rutsystem, men använder det aldrig i aktivt språkbruk. Förklaringen är att jag sedan länge bara känner den lexikala betydelsen av ordet. Hur, och i vilka sammanhang, det används i konkret språkbruk känner jag inte till. Vet helt enkelt inte hur en ”mad” ser ut i verkligheten – OK, en sumpig äng – men var går i praktiken gränserna gentemot ord som ”kärr”, ”träsk”, ”sumpmark”, och de där låglänta gräsbevuxna sjöstränderna som ligger halvdränkta efter vinterns snösmältning, men är (nästan) dränerade och gångbara utan stövlar när sommaren lider mot höst. Det finns flera av de där halvsumpiga orden, men jag ids inte leta nu. Ovanstående var vad som nu råkade finnas i det alltmer förvildade, men krympande hjärnkontoret.

    Förklara/beskriv gärna någon!

    Men när Eva ovan formulerade sig som hon gjorde, associerade jag genast till Kjell Johanssons finfina bok/tiltel/ ”Huset vid Flon”. Nu handlar detta om Midsommarkransen utanför Stockholm, och om en 50-talsfamilj med grava problem – så inga övriga kopplingar göres till Evas Maden! Men tack för associationskicken Eva.

    Det finns även en by by i Härjedalen med det namnet, Flon alltså.

    Namnet Flon härstammar från Härjedalskans ”Flo”, vilket betyder sumpig mark. [ http://sv.wikipedia.org/wiki/Flon ]

    Appropå ”träsk”, så betyder det väl sjö i nordligare delar av monarkin, liksom i grannrepubliken i öster!? Ja, ord och deras innebörder är en härlig soppa att få ta del av!

  3. Min arbetsplats är på skolan Kungsmad. Döpt efter marken den är byggd på Kungsmaden.

Kommentera

