Vespa

Dagens ord är:

Vespa –  geting

Kommentera gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vespa

  1. Linda skriver:

    Vespa betyder geting även på italienska och kommer därför med all säkerhet från latinet… Det roliga är att i Italien är inte bara Vespa ett fordon, utan även Ape (=”bi”) – det är en liten trehjulig flakbil med en moppes kapacitet.

  2. Erik Forsling skriver:

    För mig har nog, trots allt, getingen två hjul – som den rullat in i min världsbild på. Italienskt skotermärke. http://sv.wikipedia.org/wiki/Vespa. Mitten av förra seklet, det låter lika uråldrigt som det är. Men dött är det inte. Sök på ”vespa skoter” om ni vill ha mera!

    Relaterar till ett minne som jag egentligen inte minns; men jag minns fragment av senare berättelser om händelsen.

    En vespa, eller annan skotertyp, på den tiden hette det helt enkelt vespa, stod utanför egnahemshuset i Nordanö; eller om det helt enkelt bara var min farfars vespaliknande moped, av okänt fabrikat. Det är viktigt att inte beblanda begreppen alltför mycket, för att citera ovanstående länk: ”Ordet vespa används ofta felaktigt som allmän benämning på motorfordon av samma typ som den ursprungliga Vespan (se även varumärkesord)”. En äkta geting är inte en humla, bara för att de är släkt, och i viss mån kan likna varandra!

    Jag var en lillpilt, och de vuxna var lite reserverade gentemot mitt närgångna intresse för motorfordonet vid vägkanten. Jag kunde ju välta det, och hamna underst!

    Jag har f.ö. vält en julgran över mig, och på den tiden upplevdes en slik ruska, som man numera utan verklig arbetsinsats bär in med en hand, stor som resultatet av ett nordamerikanskt lumberjackjobb. Bjuder på en hittad illustration: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Logging_oregon.jpg , men vid tillfället råkade mitt plyte sticka fram bland de stickande barren och krimskramset, inte i en sovalkov insågad i stammen. Och så var där vattenpölen på golvet, liksom den strålande belysningen, som satte färg på hela skådespelet:

    En moster smög fram bakom det vespafascinerade barnet, och nöp till, ordentligt. När jag i min förvirring inte fattat vad som hade hänt, förklarade en enig opinion, att vespan hade bitit mig – därför att jag kommit för nära. Pedagogik! Men, den förblev ståendes ovält.

    Så, även getingar på hjul kan stingas, med lite hjälp på traven … Liksom julgranar.

    Också mods och rockers gjorde sitt bästa för att bita varandra. Och nu blir det länkar, så ni kanske spyr på mig! Rockers var ”bajkare” (d.v.s. anglosaxiska knuttar och spättor), modsen for fram på vespor – eller i alla fall skotrar, ibland med en mängd extralysen.En viss, men inte alltid reell klasskilnad fanns också insmugen. Läs själva: http://en.wikipedia.org/wiki/Mods_and_Rockers – eller rulla ner till ”svenska” i marginalen.

    Vad gäller klasskillnad rekomenderas nedanstående länk till gamla gubbars resonemang – de är såklart t.o.m. äldre än jag, om dock ej krigsveteraner. Underbar och varm läsning: http://johnnymorgansrumdo.blogspot.se/2012/02/old-mods-rockers-looking-back-enjoy.html

    Samma klasstema rör nästa länk; http://www.bbc.co.uk/scotland/education/as/sixties/standard/house/fashion.shtml . Titta efter bildtexten: ”Rockers on the left, Mods on the right”. Ja, det är vad den halvt aggressiva bilden bilden återger, men den i kombination med orden avspeglar nog faktiskt ett i stor utsträckning verkligt dåvarande socio-politiskt läge.

    Intressant är också: http://absentminded101.blogspot.se/2011/01/mods-rockers.html

    Tänker på brittiska gruppen The Who´s dubbel-LP ”Quadrophenia” (1973), som jag senare såg filmatiserad. Den behandlar hela temat, och en del av filmen utgörs av den stora bataljen i Brighton – ett badparadis, om de nu finns i England.

    Det som jag dock fallit så totalt platt för är följande finfina tjejer, som från Ohio på den motsatta kontinenten, toppar träffen. Det gäller att göra rätt för sig: http://cincinnaticaferacer.com/2012/02/23/event-queen-city-mods-rockers-rumble-june-2nd/ , men nog verkar de ha svårare för att hålla skrattet och kameraintresset borta, än att koncentrera sig på själva fighten!

    Själva andemeningen med ”geting” har jag fördärvat, men kanske blir jag förlåten för brottet. Dessutom har jag skrivit mycket långt, och bifogat ett antal länkar; det brukar innebära att maskinen automatiskt placerar inlägget i karantän, i väntan på moderrering – inte bara här. Så oklart är när det publiceras, eller om.

    Dock; så har jag använt ordet idag. Associerat till det. Det blev långt, det blev rejäla stickspår. Det tog tid. Kan inte även det vara en god uppgift för ett dylikt prima forum; ett initiativ till såväl åminnelse, som återupplivande, av ett halvt förlorat kulturarv. Att engagera fantasin och upptäckarlustan Kanske också till att förnya. Betydelseförskjutningar är inte bara av ondo. De är en realitet.

    Och ingen jäkel behöver f.ö. läsa skiten, om den uppfattas så. Samhället är fritt. Men …

    …någon som använder dagens ord för insekten, stekeln, det har jag aldrig mött i levande livet!

    Sista associationen går till ”vesper”, men det är något helt annat. En kyrklig tidebön – aftonsång på svenska – och det får det väl bli, här och nu. Skönt va!? Men skyll er själva som gör en intressant blogg, med fritt klotterplank!

  3. Malena Östergren Arvidsson skriver:

    Vespa är ej enbart ett vetenskapligt namn på ett svenskt getingsläkte utan betyder även geting i södra Sverige. Se gärna bifogad länk från språkrådet. http://www.sprakradet.se/11339

Kommentera

