Nattkärl

Dagens ord är:

Nattkärl –  potta

Kommentera gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Nattkärl

  1. Erik Forsling skriver:

    En potta, ett nattkärl. Vem av oss har inte suttit på en sådan/ett sådant, utan att fatta att det var en uttömningsstation. För att förstå det, måste man även förstå att någon också tömmer den, i sin tur.

    En liten hink, en sådan där vit för lingonsylt, utgjorde nattkärlspottan i Plejset i Gamla hembygden, när vi var Gamla familjen. Inte så mycket för min del, jag steg upp när jag blev pissnödig, snarkare och orolig sovare som jag dessutom är. En plastbutt utan egentligt värde hittades, och det skrevs ”Potta” med spritpenna på den. Den fungerade som buffert. Hinken, som ännu finns bevarad, nyttjades i stort sett aldrig, men ett nattkärl vid sidan av lägret utgjorde den.

    En potta är dock i realiteten inget nattkärl. En potta används dygnet runt. Nattkärl tonar Bellmanskt, liksom ”nattkappa” och ”brohuggare” – för att presentera korkade analogier. Det känns dock som att det trots allt är pottan, som enligt mig är en vacker emaljerad, industridesignad produkt, som egentligen är nattkärlet. Inte pissbunken. Oavsett tid på dygnet. Är mycket svag för emalj! Emaljerad metall.

    I Plejset är en av mina favoritmöbler en kommod. Jag älskar den. Den kommer från ett släkthem. Min, nu framlidna, mor, restaurerade den till ett helt magnifikt skick. En kommod från det gamla samhället är egentligen, vad man säger, ett pottskåp. Där stänger man in nattkärlet, och lukten, i skåpet, och vaskar handflatorna i handfatet, som ryms under locket på ovansidan. Vattenkannan och tvålen stod förhoppningsvis intill.

    Under minst två generationer har varken nattkärl, eller handfat, platsat i den möbeln. Den är mycket vacker.

  2. Klas Mårtensson skriver:

    I en garderob, i ett gammalt hus, hittade vi, i förra veckan, ett mystiskt föremål. Efter att ha slagit våra kloka huvuden ihop, kom vi fram till att det nog var avsett för toalettändamål, för länge sedan, av en gammal släkting.
    Jag googlade på bilder på potta. Inget napp. Men kom på att det skulle kunna vara just ett nattkärl. Napp, med två bilder som stämde. Däremot var kammarmöbel (som kändes rimligare) en nitlott.

  3. Anders skriver:

    Ett nattkärl används väl inte under dagen? Däremot satt jag som liten på en pottstol.

Kommentera

