Ölägga

Dagens ord

Ölägga – förstöra

Rapportera i kommentarerna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Ölägga

  1. Christian R. Conrad skriver:

    Det låter inte som ett ”ord” i och för sig, utan som ett slarvigt uttal av ”ödelägga” där ‘de’ inte uttalas.

    Lite noggrannare får ni nog vara.

  2. Erik Forsling skriver:

    Noggrannare!? Ibland har jag funnit vissa diskrepanser på denna sida, som jag dock uppskattar mycket. Men på vad grundar du din uppmaning, käre C.R.C?

    Hur vore det med gnuttan egen källkritik? Nedan följer några tips:

    http://www.bengt-rosby.se/skanskaord/display.php?action=view&id=484&from=action=search%7Cby=%D6

    http://www.folkmun.se/definition/%C3%B6l%C3%A4gga

    http://www.stromgen.se/dialekter/skeedialekt.pdf

  3. Christian R. Conrad skriver:

    Jaha, OK, dialektalt uttal då.

    Det svenska skriftspråkets version av samma ord stavas dock lik förbaskat öDElägga.

    Är det gamla ord eller dialektord den här sidan handlar om?

    • Sofia Gunnarsson skriver:

      Hej Christian! Jag har förstått att du varit upprörd kring ordet, som var ett ord jag lade ut. I södern där jag bor säger man ofta ölägga, vilket är anledningen till att jag lade upp ordet i den formen. Men för dem som det inte passar för bekräftar jag att ödelägga är det ursprungliga ordet och det vet jag om. Det finns många ord som är dialektala som läggs ut här och detta är inte första gången det görs. Jag är uppvuxen på gränsen mellan Halland och Skåne och visst har många svårt att förstå oss ibland.

      /Sofia

  4. Christian R. Conrad skriver:

    Hej Sofia!

    Nejdå, inte var jag upprörd över ”ölägga” inte. Jag var petig bara, och rättade det. Man måste ju hjälpa till när det går snett, vet du: https://xkcd.com/386/ .

    (Visserligen blev jag möjligen ”upprörd”, men först då Erik Forsling kom och lade sig i och yrade om ”egen källkritik” och gudvetvad.)

  5. Erik Forsling skriver:

    Hej Christian, och tack!

    Det är alltid trivsamt när någon dammar på en! Jag menar det uppriktigt.

    Dock ska du veta att det där inlägget, där jag ”lade mig i”, var det första jag skrev bland de kommentarer, som jag skrev till bl.a. de ord som även du kommenterat. Men eftersom inlägg med flera länkar tycks hamna i karantän för moderering, så publicerades det sist av mina tre. Och i de övriga hade vi ju ingen konflikt. I viss mån ångrade jag mitt ordval, och även jag tänkte initialt, som du, på ödelägga. Men ibland verkar så många ord självklara i förhållande till andra varianter, men inte alltid är det så. Faktiskt.

    Intressant dock, att du, trots alla de långrandiga texter som jag bluddrat ur mig på denna blogg, finner min enkla enrading ”Hur vore det med gnuttan egen källkritik”? som både ett yrande och ett gudvetvad.

    Hoppas verkligen att du inte försvinner från den här sidan. Du behövs – i positiv bemärkelse. Jag sträcker ut en hand. Skaka den om du vill.

Kommentera

