Råk

Dagens ord är:

Råk – en kraftig spricka i sjöars istäckte

Rapportera i kommentarerna hur du använt ordet under dagen.

Om Ullis

http://www.ulliso.se/blog
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Råk

  1. Ola P skriver:

    Jag vill bara anföra ett skäl – det finns säkert fler – till att detta ord inte på något vis är glömt. Och det är att säkert alla skapare av korsord förr eller senare måste utnyttja detta lilla ord för att få ordpusslet att gå ihop. Ha en bra dag alla vänner av levande ord!

    • Erik Forsling skriver:

      Håller i grunden med dig, och jag har tidigare på denna blogg själv också hänvisat till just korsord. Jag har argumenterat på samma sätt som du; men för att vi inte ska ska hålla varandra alltför mycket i handen tänkte jag käfta emot både dig, och mitt tidigare jag. Inte av princip, och inte för att din text falerade – utan för att den väckte mig! Mina egna argument, från en annan person! Håller de? Nej, inte för mig.

      Råk är absolut inte dött. Ett korsordsord är det definitivt. Men inse gärna med mig; utanför korsord, litteratur och samtal med kust- eller sjöfolk hör man det sällan. Halvborta för gemene man, enligt mig.

      Och kanske är det de halvt glömda orden som är viktigast att hålla vid liv – om man nu tycker om livsuppehållande verksamhet. De redan döda orden blir oftast patetiska, när de återbrukas i nutid. Och nyanserna funkar inte.

      • Ola P skriver:

        Tack för intressanta synpunkter! Du har säkert rätt i att ”råk” utanför korsordens värld lever i åtminstone halvglömska.

        Jag hoppas att någon språkintresserad person som också gillar långfärdsåkning på skridskor ska höra av sig. I den kretsen talas det ständigt om iskvalitet, och där råkar nog råk räknas som riktigt levande!

Kommentera

