Besman

Dagens ord är:

Besman – handhållen hävstångsvåg

Rapportera i kommentarerna hur du använt ordet under dagen.

Om Ullis

http://www.ulliso.se/blog
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Besman

  1. Gabrielle Berne skriver:

    Jag har just flyttat till Besmansvägen! Så jag använder ordet ofta nu när jag ska meddela ny adress. Var väldigt konfunderadöver vad besman betydde, undrade om det var ett namn. SÅ jag googlade och hittade denna fina blogg.
    Gabrielle

    • Erik Forsling skriver:

      Tänker verkligen inte försöka efterforska var du bor, men tror du inte att gatunamnet har en anknytning till någon verksamhet på din ort, eller ditt kvarter! Någon typ av handel kanske? Jordbruk, torghandel, etc. är förslag. Inom industrin var detta redskap sannolikt otjänligt. Någonstans har jag dock tolkat det som ”en-bra-att-ha-grej” vid slagsmål. Tja, det mesta kan nyttjas till annat än ursprungssyftet!

  2. stenuppsala skriver:

    När jag var barn tog man alltid fram besmanet för att väga ‘storgäddan’ som fastnat i ryssjan. Besman och gäddlukt hör i hop för mig.

Kommentera

