TV-kanna

Dagens ord är:

TV-kanna termos 

Rapportera i kommentarerna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till TV-kanna

  1. Ola P skriver:

    Egentligen är det inte ordet TV-kanna utan bilden av denna märkliga företeelse som jag vill kommentera. En svängd kanna med kromblanka detaljer – i skarp kontrast till vardagstermosens raka enkla form. Lite senare kom TV-kannor i färgstarka plasthöljen. Den skulle vara en prydnad på soffbordet när man tittade på svartvita (grå) TV-bilder och ingen hade tid att gå ut i köket för att koka kaffe. Vilka tider…

  2. Erik Forsling skriver:

    Med mitt nyligen skrivna inlägg på ”kökkenmödding” i åminnelse, vill jag verkligen framhålla detta ord, som ett ord helt på väg ut! Hade t.o.m. för egen del stuvat undan det i någon av skallens förträngningskammare, när det dök upp här. Blev faktiskt, ärligt, lite paff, trots att jag tror att jag har en skapelse av den senare variant, som Ola P nämner, ståendes någonstans! Jag som inte ens har någon TV! Ett minne från familjetiden.

    Men den nyttjades nog sällan, eller aldrig, vid TV:n heller på den tiden!

    Stora var de, och med en pumpfunktion på toppen. Mycket kaffe, eller tevatten, fanns där utrymme för. De som använde produkten på ett adekvat sätt, kunde ha riktigt lååånga tv-kvällar!

    Om vi nu syftar på samma ….

    TV-kanna håller jag som en variant av det övergripande begreppet ”termos”. En TV-kanna är en termos, men en termos är inte, per definition, nödvändigtvis en TV-kanna.

Kommentera

