Kökkenmödding

Dagens ord är:

Kökkenmödding – avskrädeshög (särsk. om stenåldersboplats)

Kommentera gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Kökkenmödding

  1. Erik Forsling skriver:

    Ännu ett ord som jag inte anser vara på utdöende, utan snarare kanske på framväxt – ett helt obelagt påstående, och jag är beredd att ta stryk för det. Det är en fackterm från ett relativt smalt vetenskapsfält, och därför inte känt för en stor allmänhet. Mitt påstående, eller gissning, grundar sig på att det ökade intresset för populär arkeologi/historia, torde sprida det – eftersom det ännu är i bruk.

    Har jag då använt det idag, nja; jag fick tidigare idag minnen kring det, jag spekulerar kring det nu, och kommer strax att nyttja det som språngbräda för ett litet tema, några tankar, som jag burit inom mig sedan en tid tillbaka.

    Temat gäller just ”glömda ord”. Ibland tänker jag att vissa ord som publiceras känns främmande från, … hur ska jag uttrycka mig? …; den där känslan av ”så där sade vi ofta förr/i vår ungdom, men det ordet, eller den frasen, hör man aldrig numera”! De är snarare dialektala, facktermer, eller helt enkelt s.k. ”främmande ord” – samtliga av tradition, hävd och p.g.a. klass eller utbildningsfaktorer okända för en stor majoritet.

    Men det är inget fel i det, anser jag. Att sprida ord är också ett kall så gott som något. Ljuger jag om jag påstår att det berikar!?

    Dessutom dör såväl dialektord som ”främmande ord” ut, inom sina respektive räjonger; och facktermer byts ut och förlorar i betydelse.

    Och jag vidhåller med emfas att det är bloggägarna som äger! Fortsätt med det!

  2. Susan Pyddoke skriver:

    I vår familj används kökkenmödding flitigt. Ett användbart ord som väl beskriver t ex obehagligheterna under trägallret i botten på sittbrunnen i båten eller geggan man fiskar ut ur silen i avloppsbrunnen i badrummet. Jag ”hittade” ordet när jag gick en kurs i geovetenskap.

    Trevligt att det finns folk som bryr sig om att värna om ord.

    Susan Pyddoke

  3. Ola P skriver:

    Jag har alltid inbillat mig att kökkenmödding är ett ord som verkligen stammar från fornnordiskan. Det låter ju så! Men icke sa Nicke. Det lär vara en dansk forskare, antagligen arkeolog, som var först med detta innehållsrika ord.

Kommentera

