Socken

Dagens ord är:

Socken –  församling, den minsta territoriella kyrkliga enheten

Kommentera gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Socken

  1. Åsa Holmstrand skriver:

    Vid Gamla Uppsala kyrka finns ett litet rött hus, som fungerar som sockenmuseum. Huset är försett med en stor fin träskylt där namnet anges. Till alla tyska turisters besvikelse är det inte sockor, som ställs ut och då får jag förklara vad en socken är.

  2. Anna skriver:

    Eftersom släktforskning är ett intresse som fått oerhört uppsving i och med digitaliseringen, så är vi många som dagligen talar om sveriges allt annat än bortglömda socknar.

  3. Erik Forsling skriver:

    Ordet är definitivt inte bortglömt, men däremot avskaffat som kyrklig territoriell enhet, sedan länge. Det används dock frekvent i andra sammanhang, och bl.a. i historiska sådana, vilket Anna förklarar ovan.

    Min association idag grundar sig dock på tanken om den minsta (kanske odelbara?) enheten. Definitionens ”den minsta territoriella kyrkliga enheten”.

    Tänker på atomen, den en gång i tiden namngivna minsta enheten, för all existens. Den visade sig innehålla en hel del annan bråte, än bara en kompakt kärna! Det finns även sockendelar, som begrepp – även om de inte är kyrkliga enheter! Inbillar mig att det mesta går att dela!

    Ännu ett stickspår detta. Men, ska jag beskriva hur jag använt respektive ord under respektive dagar; då handlar det ofta om fria associationer! Givetvis även i de fall jag inte kommenterat; jag läser ju alltid. Är sällan ointresserad av något ord, men ofta trycker jag tillbaka fingerprintarfrestelsen, av olika anledningar.

    Och där ser ni att sidan fyller en sidofunktion. Stimulans.

    I det här fallet; det är trivsamt att kunna fantisera sig fram från en sakral geografisk utgångspunkt, till en rent filosofisk och naturvetenskapligt fysisk, via samhällorienterade och språkliga förändringar.

  4. stenuppsala skriver:

    Socken är ett i allra högsta grad levande ord för mig – min identitet är kopplad till en socken i Dalarna. När vi skulle åka någonstans inom socknen, exempelvis till Kyrkbyn och byarna runt kyrkan, kunde man säga att man åkte ‘ner på sockna’. Man menade kanske den del av socknen som var mest tättbefolkad.

    • Erik Forsling skriver:

      Låter lite som mitt eget ursprung i södra Dalarna, Avesta kommun. Där finns By. By är/var en kyrksocken, större än själva By, innefattande orter som t.e.x. Näs och Horndal. Och ”tätorten” By, med hus och allt, ligger en bit från By kyrkby, med sina hus.

      Har aldrig bott där, men det är en del av Gamla Hembygden, och jag har med liv och lust tagit del av en del av skrönorna som författaren Carl Larsson i By präntat ned.

      Även här i norra Uppland finns t.e.x. Tierp och Tierps kyrkby. Ocså det var en socken, som ingick i Örbyhus härad.

  5. Tandem skriver:

    ”Sockna” är ett smeknamn på Åtvidaberg — i varje fall av andra än åtvidabergare.

Kommentera

