Fjärdingsväg

Dagens ord är:

Fjärdingsväg –  gammalt svenskt längdmått, en fjärdedel av en gammal svensk mil, 2672 meter

Kommentera gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Fjärdingsväg

  1. Erik Forsling skriver:

    Problemet med att använda det här ordet, eller ge det en vitamininjektion, är att användningsområdet i praktiken begränsas till historiska sammanhang.

  2. Ola P skriver:

    Fjärdingsväg är, som Erik antyder, ett ord som glömts för att det har förlorat sin praktiska betydelse. För mig är det i stället ett fullt levande poetiskt ord, tack vare en av Nils Ferlins vackraste dikter, Gick jag allena:

    Men gick jag allena i många de mil
    dit oron kallade mej
    förglömde jag då dessa många de mil
    för en halvfjärdings väg med dej?
    Det gjorde jag ej – blir mitt klumpiga svar,
    nej, faktiskt det gjorde jag ej.
    Men en vackrare väg jag ej vandrat har 
    än en halvfjärdings väg med dej.

  3. Annes skriver:

    Så vacker dikt.
    Den enda association jag får av fjärdingsväg är min första skola i Sverige. Fjärdingsskolan i Borås 1974. Vi bodde i en stadsdel som hette Solhem och jag minns att skolvägen kändes mycket lång. Klaga inte, sa min mamma och påminde oss ofta om att hon minsann hade 8 km till skolan då hon var barn. När jag tänker efter nu var det säkert ungefär en fjärdingsväg jag hade att gå varje morgon. Till Fjärdingsskolan.

Kommentera

