Pokulera

Dagens ord är:

Pokulera –  supa, dricka, rumla

Kommentera gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Pokulera

  1. Ola P skriver:

    Tack för tolkningen av pokulera. Jag har nog använt ordet i lite fel betydelse, mer åt att livligt samtala hit och dit men inte nödvändigtvis pga av starka drycker.

    • Erik Forsling skriver:

      Lika så här Ola. Hela ordet andas livligt samtal – av någon anledning!? Det bara fanns där på sjuttiotalet, och det bestod i att ”bluddra”, gärna högljutt, och kanske t.o.m. lite världsproblemlösande. Jag, som halvsvensson, och en kamrat i samhällets utkant, använde oss flitigt av ordet – utan att egentligen grunna över den egentliga betydelsen. Det lät bra, och i de sammanhangen var sällan hjärnan opåverkad av jäst, och ibland, destillerad vätska.

      Så egentligen kan jag nog skryta upp mig, genom att hävda att jag aldrig i realiteten använt det fel, men väl i teorin! Men, den här dagens tolkning var inte ny för mig. För något decennium sedan knackade ordet på, och ville in. Jag började fundera kring det jag trodde var självklart.

      Pokulera låter pokal, pokal låter bägare, bägare låter dryckesjom – och det skall inmundigas; gärna på lokal. Associationer. Så jag slog upp ordet, helt enkelt … I en bok. Tänk så gammeldags, tänker jag, medan jag skådar ut över mitt oanvändbara bokinferno.

      Kul bara att vi haft samma erfarenhet!

  2. Benny Nyberg skriver:

    Jag har ofta använt ordet pokulera som jag nog lärde mig fran min far för 50+ år sedan. För mig har det alltid betytt ”prata”, ”diskutera”, ”lösa världsproblem”. Aldra mest har vi nog använt pokulera i samband med bastu, dvs. att man sitter i bastun eller bastukammaren och pokulerar. Bastuöl är förstoss också en del av den samvaron så alkohol visst, men inte direkt supa.

    Benny Nyberg

    • Johan Fredholm skriver:

      Precis så använde min far och senare även jag ordet pokulera. Aldrig bara att supa och absolut inte rumla!

Kommentera

