Perfid

Dagens ord är:

Perfid– gemen, nedrig

Rapportera i kommentarerna hur du använt ordet under dagen.

Om Ullis

http://www.ulliso.se/blog
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Perfid

  1. Erik Forsling skriver:

    Ordet hör jag aldrig användas, men det är ändock ett fastgjutet minne i min skalle. Och det minnet härrör från den gamla frejdiga gruppen Blå Tågets dubbel-lp ”Brustna hjärtans hotell” (1972).

    Det var något i en text om den perfida stank, ”som stiger ur brott och …” ?

    För att bli mera konkret och relevant måste jag lyssna igenom den gamla dubbelvinylen, som jag f.ö. redan har plockat fram. Men det blir inte ikväll. Nu har jag andra nostalgier, och annan gammal bekantskap i högtalarna. Gårdagens kalejdoskopinslag (SR P2) om Peter Hammill.

    Blå tåget är f.ö. f.d. gruppen Gunder Hägg – men de tvingades byta namn, eftersom den anrike löparens släktingar hade invändningar. Tänk vad ett (nästan) aldrig hört ord kan väcka till minnes! Nostalgi är ibland livsluft …

  2. Erik Forsling skriver:

    Höll på att glömma bort ovanstående, ett halvt avgivet löfte. Nu står vinylen olyssnad i Norra Uppland, medan jag befinner mig i Gamla Hembygden. Men det finns ju internet. Fann texten, där det mesta egentligen handlar om det perfida, och ordet återfinns i andra strofen. Minnen är lömska, men egentligen är nog detta min enda seriösa kontakt med ordet – och den blev desto starkare! Använder ordet ibland, men eftersom jag egentligen inte är säker på dess nyans och valör är jag försiktig.

    Nedanstående text, med tillhörande länk, härrör inte från LP:n utan från en kammarmusikal baserad på sångerna i Blå Tågets radiopjäser
    ”Fallet Ramona” och ”Fru Ramonas testamente”, allt enligt texten på träffen: http://www.toreberger.se/konstenmanuskript.html . Men så vitt jag kan se är det samma text som på ursprungsalbumet.

    Ugglans sång
    text Torkel Rasmusson/Mats G Bengtsson musik Mats G Bengtsson
    (sång: Borg första delen, Uggla andra. Gärna stämsång i sonettens treradiga delar)

    I staden går ett stråk av skämd odör
    En doft av något vidrigt, ruttet stiger
    ur ämbetsverk i vilka spinns intriger
    av ämbetsmän som ingen ser och hör

    Men lukten genomtränger allt och blandas
    med den perfida stank som pyr ur brott
    som mord och stöld. Ett korrumperat, rått
    klimat det råder, det är svårt att andas

    Världens ondska kan lagens armar aldrig nå
    Ugglan sticker inte huvet i sin vinge
    Han vet att man kan ta allt som man ej kan få

    Men han har också sett den onde lida kval
    och vet att skurken vill ha frid om blott han finge
    och lyda hederns stränga lagar och moral

    Jag är en uggla, en gammal ruggig uv
    så förlåt, madame, förlåt mig om jag stör er
    men tiden är ond och snart ni också för er
    som ett nedrigt stycke, bedrägligt ljuv, en tjuv

    Se katt och råtta driver skamlöst spel
    en pakt dom slutit mitt på ljusa dagen
    och jokern som är döden skrattar åt lagen
    Nåväl, finns då nåt hopp för vår egen del?

    Men ge ej upp, Madame, allt är ej förgäves!
    Ännu är ni en dam med stil och behärskat sätt
    och ugglan fångar sitt byte när så bara kräves

    Låt brottets vanvett sin tid få så grym igen
    och sedan sin så graciös får lag och vett
    Rättvisans uggla lyfter först i skymningen

  3. Pia Kjellsson skriver:

    Läste ordet i Leif GW Perssons bok Mellan sommarens längtan och vinterns köld, kap IV.

  4. Kerstin Fuhr skriver:

    Ordet perfid förekommer i DN:s korsord fredag 13-02-08.

  5. Johannes skriver:

    Det underbara är ju att ordet dyker upp inte en utan två gånger på Brustna hjärtans hotell, vilket gör skivan till den rimligen perfiditetstätaste någonsin i musikhistorien. I sången Café Europa (text Mats G. Bengtsson) förekommer den fullkomligt osannolika raden ”Han drömmer lojt om en perfid karess”. Det finns fler än ett rödlistat ord bara i den meningen.

    • Erik Forsling skriver:

      Det där andra perfid (som du nämner) har jag missat, så tack för hänvisningen! Kan bara hålla med om din sista mening; och faktiskt har ju även ”karess” varit dagsord på denna sida (11/7 2012), medan loj har fått nöja sig med att tjäna som en av definitionerna på begreppet ”indolent” (23/12 2012).

  6. Hadock skriver:

    ”Det perfidaste sättet att skada en sak är att avsiktligt försvara den med felaktiga argument.”
    – Nietzsche

  7. Erik Forsling skriver:

    Så dök då detta ord upp igen i afton – minst två gånger – i SR P1 Radioteaterbibliotekts utsändning av ”Polis! Polis!” av Zlawomir Mrozek i en inspelning från 1960, med Toivo Pawlo, Ingvar Kjellson, Allan Edwall och Stig Järrel i rollerna (http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=965). För sin överlevnad kräver diktaturen en opposition, om inte annat en skapad sådan … En viss röra blir det till slut!

Kommentera

