Uschiamej

Dagens ord är:

Uschiamej –  Usch!

Kommentera gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Uschiamej

  1. tepannanna skriver:

    Detta är ett av mina mer använda kraftuttryck, har inte använt det idag men igår använde jag det ett par gånger – tillräckligt många för att yngste sonen gav sig på att försöka säga det själv. 🙂

  2. Erik Forsling skriver:

    Ett uttryck som jag känt till så länge jag kan minnas, men faktiskt inte hört sedan en åtskillig tid tillbaka. Till viss del kanske beroende på att det fr.a. var min mor som nyttjade det, och hon vandrar inte längre bland oss jordlevande. Hennes variant var dock något i stil med ”Uschannemej”.

    Osäkerhetsfaktor uppstod när jag kontrollringde till min far. ”Uschiamej” kände han igen, för det var väl så man sade efter gammalt, men min variant, mitt minne, var han osäker på. Han mindes inte. Men kategorisk ville han inte vara, utan konstaterade lakoniskt, att det nog uttalats på olika vis.

    Oftare än man tror, kan man faktiskt ha nytta av även en lillebror. Ett samtal till honom bekräftade mitt minne. Han tvekade ö.h.t. inte; det var ”uschannemej” som morsan sade.

    Detta är första gången, vad jag minns, som jag ser ordet i skrift.

    Blir lite sentimental när jag i tanken kopplar ihop ”tepanna”s begrepp ”kraftuttryck”, med minnet av min framlidna mor. Andra kraftbegrepp mor nyttjade var utrop som ”järnspikar” och ”näämen, … dra på trissor!”, alt. ”dra mig på trissor!”.

  3. Anna skriver:

    Alltså: är det där ett riktigt ord? Jag trodde att det bara var Långben som sade så!

  4. Erik Forsling skriver:

    Långben är inte att förakta! Och vad innebär egentligen ”riktigt”?

Kommentera

