Prokrastinera

Dagens ord är:

Prokrastinera fördröja

Rapportera i kommentarerna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Prokrastinera

  1. Erik Forsling skriver:

    Minnen igen, men den här gången har de redan en gång återupplivats – på den här sidan.

    7/1 i år föreslog Lena ovanstående ord under fliken ”GLÖMDA ORD”, och den 24/1 plitade jag en relativt rimligt hållen drapa, som jag nu tänkte hänvisa till; men jag är så fräck att jag kopierar in den istället:

    ”Fint litet ord som jag på 70-talet lärde mig av en litteraturintresserad engelsman som under en längre tid residerade i Gamla Hembygden, o.k. då Avesta, där han utförde, eller snarare övervakade, maskininstallationer på järnverket. Han hade väl inget bättre att göra än att hänga på Grand, ett ölhak som stängde tidigt, och att därefter läsa mer eller mindre bra böcker. [”The Pistol” av James Jones, som han skänkte till mig i pocketupplaga, finns här fortfarande någonstans]. Har aldrig glömt P-ordet sedan dess. Hans exempel var från Charles Dickens roman David Copperfield. Det är prima 1800-tal, och Mr. Micawber, den gamle lurifaxen, ger råd till den yngre David: “My advice is, never do tomorrow what you can do today. Procrastination is the thief of time. Collar him”! Kapitel tolv”.

    Ett internationellt ord!

    Minnen som återupplivats, skrev jag visst. Men egentligen har aldrig de där aftnarna, när vi satt bänkade vid bord och bägare varit glömda – liksom sjävklart inte heller ordet. Minnen som fått ett nytt skimmer – och därmed troligtvis med automatik – även en större ”toleransvidd” och mindre verklighetsförankring, minnen som liksom friskats upp i den ena eller andra riktningen, är nog troligen en mer adekvat beskrivning. Det rosenskimrande, som jag ser nu, var troligtvis något tämligen vardagligt i en trivial arbetarmiljö.

    Som jag skrev senast igår. Minnet är ett förrädiskt gungfly. Och vem vet vad som egentligen är deras orsak; sumpgas, lustgas, felminnen, fantasi eller demens?

    I ovanstående sammanfattande text anser jag dock att felmarginalerna är tämligen försumbara.

  2. Erik Forsling skriver:

    Tänkte inte göra något tillägg, när jag nu glömde en sak igår, men det blev så.

    Mr. Micawber använder dagens glosa, ett verb, i substantiverad form – men jag anser att det är hugget som stucket. I grunden samma ord, eller åtminstone samma fenomen.

  3. Erik Forsling skriver:

    Vill bara påpeka att idag på Vetenskapsradion Forum togs frågan om prokrastinering upp. För den som eventuellt är intresserad av att lyssna i realtid, så bifogas repristider här under. Annars finns en programlänk längst ned i inlägget. Själv har jag ännu inte lyssnat, men tänkte på denna blogg, när jag hörde en ”trailer” tidigare idag! Och ärligt talat, jag är nog en person som borde ta del av detta innehåll!
    Sänds även i morgon kl. 19.03 och på lördag kl. 18.15.

    Programrubriken är: ”Brottsligheten sjunker i Sverige och världen”, men som det även står i programpresentationen: ”Dessutom handlar det om prokrastinering – varför göra idag det som kan vänta till i morgon? Många människor har svårt att få saker gjorda i tid, och för en del genomsyrar det hela vardagen och kan leda till skamkänslor och ångest. Nyligen startade ett forskningsprojekt med behandling för sådant här uppskjutandebeteende, och vi hör psykologiforskaren Alexander Rozental.

    Programledare är Urban Björstadius”.

    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/268720?programid=1302

Kommentera

