Gyttra

Dagens ord är:

Gyttra – packa ihop sig, tränga sig samman. 

Rapportera i kommentarerna hur du använt ordet under dagen.

Om Ullis

http://www.ulliso.se/blog
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gyttra

  1. tepannanna skriver:

    Stämmer den betydelsen? I mina hemtrakter (Luleå) använder man gyttra, gyttrigt som när något är rörigt/stökigt.

    Faktiskt, när jag tänker efter är det som om flera av orden här är tagna rakt ut ur det norrbottniska ordförrådet. 🙂 Kan det vara så att vi över lag talar lite mer ”gammaldags” svenska norröver??

  2. Erik Forsling skriver:

    Jag är väl ett gamlo likaledes – inte minst språkligt. Reagerade också på definitionen; inte att den skulle vara fel, utan snarare ofullständig.

    Här glider man lätt, precis som ”tepannanna” gör, över ordklassernas gränser – det gör man ofta – och jag tycker att det oftast, men inte alltid, handlar om samma sak. ”Gyttra”, dagens ord – ett verb – tycker jag klart kan diskuteras även under formerna ”gyttrig(t)” och ”gytter”

    ”Husgytter” är närmast självförklarande. Likaså ”ett gytter av folk”. En enda salig röra av det ena eller det andra, eller allt möjligt. Här tycker jag f.ö. att ”ulliso” och ”tepannanna” ger tolkningar som harmonierar. Där man trängt ihop varelser (eller saker), så att det är trångt och hoppackat, där är det ofta även rörigt!

    Rörigheten och stöket ligger på lur i trängseln. Jag tror mig minnas formuleringar som t.ex. ”nu gyttrar det ihop sig” – och då innebar det att det ”körde ihop sig”; eller något sådant. Orosmolnen skockades.

    Ett gytter av tankar är ofta inte ordnade tankar. Men detta var bara mina tankar, kring ett halvglömt ord.

Kommentera

