Knävelborr

Dagens ord är:

Knävelborr – stor mustasch.

Rapportera i kommentarerna hur du använt ordet under dagen.

Om Ullis

http://www.ulliso.se/blog
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Knävelborr

  1. Ola P skriver:

    Det här är ju ett sånt där fantastiskt ord som man bara MÅSTE ta reda på vad det har för rötter. Knävel är nån slags tvärslå, som bl a användes i gristrynen, för att djuren inte skulle ta sig igenom stängsel. Och borr(e) är helt enkelt skägg, jämför engelskans beard (av keltiskans bard).

  2. Erik Forsling skriver:

    Har själv aldrig hört detta ord i singularis, utan bara i pluralis – knävelborrar.

    Jag får bilder i huvudet, och associerar automatiskt till förrförra sekelskfitets (och decennierna däromkring) vaxmustaschprydda herremän, inte minst gamla tyska militärer, intellektuella och högreståndsstudenter. En vurm. Många av dem som inte ärofullt fått egna synliga ansiktsärr, efter svärdsduellerande med en antagonist, justerade detta kirurgiska ingrepp på egen hand med en kniv! På sin studerkammare.

    Och kom nu inte å påstå att det bara är förtvivlade ungflickor som skär sig för att få uppmärksamhet! Se mig, se mig, se mig; idealen varierar. Praktiken går igen.

    • Erik Forsling skriver:

      Hoppsan! Uttryckte mig lätt obegripligt, insåg jag precis efter publicerandet. De ärorika ärren var såklart enbart ett maskulint komplement till kvävelborrarna, som så ståtligt bredde ut sig på båda sidor om näsborrarna.

      Med den tillhörande kärva minen, som man skådar på fotografier, var detta definitivt något helt annat än en mer sentida fjäsig tangorabatt ovanför ett stomatolleende!

  3. mairon kerlan skriver:

    MIN FAR FODD 1908 I SMALAND ANVANDE skallsordet ” KNÄVEL ” om ngn som inte var helt just !

Kommentera

