Fåk

Dagens ord är:

Fåk  – snöstorm

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Fåk

  1. Erik Forsling skriver:

    Ordade igår (5/6), under fliken ”Glömda ord” – förslagsdelen – så att det räcker och blir över kring detta dagsord. Vill bara poängtera att jag den här gången faktiskt, för en gångs skull, platsar som kandidat vad gäller denna sidas ursprungsidé; att redovisa hur man använt det under dagen. Jag skrev visserligen om det igår, men jag använde det i praktiken på min arbetsplats idag. Berättade om det …

    Gårdagens väderutveckling innebar att vaktmästare Forsling idag kom till en snökatastrof runt huvudbyggnaden. Bara att börja; en 56-årig gubbe – född 1956 – utrustad med snöskovel, piassavakvast och spade. Snösvängen tampades med de stora ytorna, jag med de små – kring entréer, dörrar etc. Och sådana finns det hur många som helst, … en sådan här dag. Avvikelserapporter om nödutgångar som inte gick att öppna vräkte in som en fåk de också. Suck.

    Fåken hade spridit sina gracer huller om buller. På vissa ställen var ett par spadtag, eller piassavakvasten, fullt nog. På andra, som t.ex. mot en vägg/dörr vid en rökkur, var snömassan manshög. En kamrat från reparationsverkstaden tog sig helt oombedd an denna utmaning. Jag blev lika tacksam som förvånad, nästan rörd. Han bara gjorde det!

    Arbetsdagen fick vara nog i sig – det blev ingen kilometer i badhuset idag!

    Jag samtalade vid fikabordet om ordet; och visst var det en norduppländsk fåk som drog fram under gårdagen och den följande natten!

  2. eva skriver:

    jag använde ordet fåk i wordfeud o den jag spelade mot visste inte alls vad det var 🙂

  3. Annika skriver:

    På Öland och i Skåne (Gotland också kanske?) används ordet flitigt och beskriver då inte bara en snöstorm. Kriteriet för att det ska kallas fåk är att vinden är så kraftig att jord och sand blandas in i snön som sedan bildar mångmeterhöga drivor i lä och däremellan är marken bar. Drivorna brukar efteråt vara så hårda att de inte kan plogas bort utan vägarna måste grävas fram.

    På Öland brukar detta hända om stormen kommer från nordost och har samlat kraft över hela Östersjön.

Kommentera

