Blidan

Dagens ord är:

Blidan – blidväder, tö i solsken, slask

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Blidan

  1. Pingis skriver:

    Fantastisk sida! Älskar vackra ord. Idag pratade vi om uttrycket ”Mellan skål och vägg” som betyder det stannar mellan skål och vägg- stannar mellan oss, privat – i förtroende. 
    Tack för bra sida!

  2. Robert Sandberg skriver:

    Blida används ju flitigt. Idag var det ju nästan blida t.ex. När det är bara 12 minusgrader så kan vi uppfatta det som blida efter en period med 30 minusgrader. I icke skämtsamt sammanhang använder vi ordet på vårvintern, när det är riktig blida.

    • Erik Forsling skriver:

      Känner igen ditt resonemang i första stycket! Själv brukar jag raljera med formuleringar som ”i den här extrema hettan” när medmänniskor kylslagna huttrar, eller ”i Sverige blir det ALDRIG kallt”, när invandrade vänner från sydligare länder hackar tänder. Och visst känner man nästan kramsnön mellan vantarna, när en vidunderlig snöperiod under rejäla kallgrader ersatts av en blidare era – men med långt ifrån plusgrader.

      Nyfiken blev jag bara efter slutklämmen om -12° C. Dina temperaturvariationer är trots allt bistrare än de jag generellt är van vid. Om det inte är alltför hemligt undrar jag vart du har din hemvist. Själv rör jag mig mellan södra Dalarna och norra Uppland.

Kommentera

