Åga

Dagens ord är:

Åga – oro, ångest, ”ligga på åga”, vara orolig för att inte vakna på rätt tid.

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Åga

  1. Maria skriver:

    Jag använde det imorse, men jag säger ”aga”, ”ligga på aga”. dialektalt från Ångermanland kanske?

  2. Lisa skriver:

    I Hälsingland – Forsa – säger vi oxo ”aga”.

  3. JoVi skriver:

    I denna del av Ångermanland säger vi ”ligga på högan”

  4. Ola P skriver:

    Min vän från Jämtland säger agasamt när hon tycker det börjar bli problematiskt och inte ser ut att lösa sig.

  5. Ulrika skriver:

    Ligga på ohåga, säger vi i Västerbotten iaf.

  6. Bjoern skriver:

    Min västerbottniska mor har alltid sagt ”ligga på ohåga/ohaga” eller, om jag inte missminner mig, ”ligga på ohågan/ohagan”, d.v.s. i bestämd form. Underbart, användbart uttryck!

  7. Mattias skriver:

    I grunden verkar det vara ett gammalt nordiskt ord, samma ord som engelskans ”awe”, som t ex ”awesom” = full av beundran/fruktan. Och att ge någon aga handlar väl i så fall om att banka in fruktan…

  8. Mia skriver:

    Uppvuxen med att säga att vara eller ligga på ohaga/ som ngt obekvämt, obehagligt o ångestfyllt. Det var först när mina barn kom hem o sa att det ordet finns inte mamma, som jag förstod att det var unikt. Min pappas släkt kom från Norrbotten, nedflyttad till Hälsingland o jag är född o bor i Stockholm.

Kommentera

