Tunnland

Dagens ord är:

Tunnland – ytmått på ca 1/2 hektar (den åkeryta som besåddes med en tunna utsäde).

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tunnland

  1. Sussi skriver:

    Jag praktiserade på en gård 1984 i Uppland och husbonden pratade enbart om tunnland, vilket jag som finländare fann något märkligt. Då jag sedan efter slutförd utlandspraktik återupptog de agrara studierna hemma, drev jag mina kurskamrater till vansinnets brant med mina tunnland.

  2. Harald Vallander skriver:

    Idag beskrev jag för en god vän arbetet med ett nyanlagt fårbete. Han undrade hur stort det var och jag svarade ”c.a 3 tunnland”

Kommentera

