Åkarbrasa

Dagens ord är:

Åkarbrasa – slå armarna omkring sig så man blir varm

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Åkarbrasa

  1. Susanne skriver:

    Åkarbrasa heter det. Men jag vet inte varför. Antagligen gjorde åkarna, som var mycket utomhus, åkarbrasor…

  2. Peter Dickson skriver:

    Du menar ”åkarbrasa” en sådan som åkarna gjorde när de stod och frös i väntan på en körning.

  3. Tack för rättstavningshjälpen. Även en redaktör kan skriva fel ibland.

    /Malena

    • Erik Forsling skriver:

      Inte bara redaktörer. Som jag skrivit på annan plats är jag aldrig nöjd med mina skriverier, inte minst de via skärm. Genomlästa, efter publicering, är de aldrig helt rätt. Ordval, grammatik, formuleringar, och inte minst stavning, fallerar alltid någonstans.

      När jag som äldre person började läsa på Internet blev jag kluven; den ena halvan i min själ förvånades över hur många halvanalfabeter som hade behov av att uttrycka sig, dåligt dessutom. Begrep inte bättre då.

      Den där polaren i min själ fick genast mothugg av sin motpol, en mer demokratisk och liberalt frisinnad halva, som med patos och glöd gladdes åt att så många skriver här och där, att de vågar, trots ett språkligt handikapp. Det ska uppmuntras. Skriv, gärna hellre än bra – bara det är någotsånär begripligt. Missförstånd är såklart inte att uppmuntra. Men, sådana har jag också bidragít till.

      Men även den där siste liberale polaren fick på näsan, när jag såg mina egna första taffliga texter; sedan jag vågat mig in i sfären. Skärm, tangentbord och blixtsnabb publicering är inte bingo för oss otränade äldre. Inte för yngre heller.Det fattas saker i såväl stavning som ordval, grammatik och syntax.

      Se där ovan – ”frisinnad”. Redan det ordet blev ”frisinad”, därför att jag råkade peta för ynkligt på en tangent som skulle dubbeltangeras. Nu råkade jag se det. Att trycka på en tangent vid sidan av den avsedda, kan också i värsta fall ändra åtskilligt i texter, eller ord.

      Bara att ödmjukt klä sig i säck och aska.

  4. Ola P skriver:

    Det är just såna här felstavningar som kan leda till nya ord. Det behöver inte heller vara en felstavning. Många unga människor vet inte att åkarna förr körde häst och vagn och inte bil. Dom måste ju ha frusit som bara den på vintern! För okunniga blir det rimligare att associera till en brasa på åkern, alltså en varm åkerbrasa. Såna så kallade folketymologier har lett till många nya ord i vårt språk.

    Fogsvans är ett sånt exempel. Ursprunget var tyskans namn på sågen, Fuchsschwanz, rävsvans. Men det var rimligare att associera till fogar…

    • Peter Dickson skriver:

      Fast, har fogar svansar?

      Hörde ni inslaget om ”placerad” i Språket? Nån hade blivit ”placerad”, vilket innebar att han behövde använda kryckor. Det visade sig att ursprungsordet var ”blesserad”…

      • Erik Forsling skriver:

        Fogar har med största sannolikhet inte svansar, men kanske kan man lite inom finsnickeri associera till ett verktyg som man kan skapa fogar med? En fogsvans.

      • Erik Forsling skriver:

        Oartig att du inte fick svar på din fråga här ovan! Jo jag hörde inslaget i Språket,; det var ganska upplysande. Den där varianten med ”placerad” har jag aldrig hört, visserligen inte heller ”blesserad”, men den användningen förklarar sig liksom själv.

  5. Herbert Hermansson skriver:

    blesserad? låter som engelskans ”blessed” bevarad eller liknande men har nog mer med blessyr att göra. såg direkt stavfelet men en åkerbrasa hade nog varit utmärkt för åkarna förr i tiden då iskylan trängde igenom allt vad tyg, läder och annat material likt papper…

    • Erik Forsling skriver:

      Själv såg jag aldrig stavfelet, eftersom det redan var korrigerat när jag besökte denna sida. Men jag tänker lite som du: Jag har dock mentalt flyttat in från åkarmiljön till den urbana miljö som självklart finns i verkligheten, men som vi utomstående oftast möts av i filmer. Den där fattiga, tiggare och uteliggare eldar i tunnor med upphittat, eller stulet, brädvirke, på all världens bakgator. Vid de tunnorna slås också ofta åkarbrasor, i dagsordets rätta bemärkelse; trots den riktiga elden. Det är kallt i storstadsnatten!

  6. Ping: Hur Du håller värmen när kylan kommer | Bengts tankar

Kommentera

