Pyssling

Dagens ord är:

Pyssling – ovanligt liten människa.

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Om Ullis

http://www.ulliso.se/blog
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Pyssling

  1. Sussi skriver:

    Kusiner, småkusiner, pysslingar, sysslingar, och sedan ”ludikusiner” eller fiskögon. I den ordningen släktskap.

    • Johan skriver:

      Syskon, kusin, syssling, brylling, pyssling. Den ordning jag är uppvuxen med, även om jag, mig veterligen, aldrig träffat någon av mina pysslingar.

  2. Erik Forsling skriver:

    Är inte ”pyssling” också ett begrepp som innefattar de där smått övernaturliga filurerna som tillsammans med tomtar och småknytt förekommer i vår folklore. Så använder jag det i alla fall. Och även om vår urbana kultur inkräktar på deras tassemarker så känns ordet igen. Och Nils Karlsson Pysslings namn lever väl vidare!

    1949 – Nils Karlsson Pyssling (sagosamling)
    1956 – Nils Karlsson Pyssling flyttar in (bilderbok) – undertecknads födelseår.

Kommentera

