Rallare

Dagens ord är:

Rallare  järnvägsarbetare (som lade järnvägen).

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Om Ullis

http://www.ulliso.se/blog
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Rallare

  1. Annasara Svanteson skriver:

    Kul och minnesvärt ord! Använder detta ord ganska ofta. Min morfar var banvakt och cyklade dressin. Rallarrosor gillar jag också, som dessutom är ett pallindrom.

    • Olof skriver:

      Rallar är ett palindrom, och rosor är ett palindrom, men rallarrosor är inte ett palindrom.

      • Erik Forsling skriver:

        Så sant, men varför hänga upp sig på detaljer? Ett dubbelpalindrom är väl aldrig fel, eller särstava ordet – det är ju populärt nuförtiden; fult att skåda, men ett fenomen på kraftig frammarsch – och vips har vi två palindrom, precis som beskrivs ovan. Låter lite Farbror Frej det här, ”peta dig i näsan, och vips har vi ett mellanmål”, men jag skojar ju bara.

      • Annasara Svanteson skriver:

        Olof! Ska vi då kalla det för ett anagram? Rosor och rallar är palindrom! Anväder som poet mig ofta av denna ”teknik”. Ur manligt perspektiv en logisk teoretisk fråga, förstås! Annasaras – sarasanna

      • Erik Forsling skriver:

        Varför just ”Ur manligt perspektiv /…/?

  2. Ola P skriver:

    Rallar- har använts i en rad härliga slanguttyck som nu är på utdöende. Rallarbyrå – ryggsäck. Rallarkorv – pölsa. Rallartoddy – brännvinsgrogg. Rallarborsalino – slokhatt.

  3. Sussi skriver:

    När vi var små och brottades med lllebror tog jag ofta en rallarsving på honom.

  4. Erik Forsling skriver:

    Ordet känns inte så dött, och det har även haft tillräckligt med livskraft kvar för att generera nykonstruktioner som ”vattenrallare” och ”oljerallare”. Ursprunget är väl (järnvägs)rallare – och även de lever kvar i modern form, men utan spadar, spett och skottkärror: http://knapsublogg.blogspot.se/2011/10/dagens-jarnvagsrallare.html

    • Erik Forsling skriver:

      Känns nästan lite trist att redaktör´n har avlägsnat det där lilla ordet som fanns på denna plats tidigare. Jag skrattade verkligen gott åt det. Spiritualitet på hög nivå. Vet inte om det var ett spontant litet infall, ett bidrag från en främling som just lärt sig en finfin svensk glosa, eller om det var avsett som en rallarsving!?

      Vad gäller ”rallarsving” så har jag en lite annorlunda definition än systern som brottade ner sin lillebror. Som det beskrivs ovan ser jag ett snyggt höftkast framför mig; och det är ingen dum definition.- men jag ser istället för min inre syn den onyanserade slagskämpens käftsmäll. Ett osofistikerat vevande med armar och nävar, helt utan stil och teknik. En råsop torde vara synonymen.

      • Ullis skriver:

        Hej Erik! Ja, jag tog bort ordet efter många om och men. Det var inget farligt ord, men det såg så illa ut. 🙂

        /Ullis (en av redaktörerna)

  5. Erik Forsling skriver:

    Tack för svar Ullis! Naturligtvis begrep jag bevekelsegrunderna, och det gläder mig att du hade vissa dubier inför raderandet av glosan – det gör dig trovärdig. Man ska inte hur geschwint som helst bara radera och censurera. Det lär visst ska ske på vissa obskyra sidor där bara de rätta ”orden” och ”åsikterna” får komma till tals – ofta rasistiska eller antifeministiska.

    Kanske är mina tankar just nu styrda av att jag helt nyligen tog del av George Orwells ”1984” i radioteateruppsättning på SR P1, och sedan en stund tillbaka pågår en radiouppsättning av samme författares ”Grisfarmen”.

    Ordet – ja nog var det något man kan överleva utan – och vi båda, du och jag, hann ju se det. Vad resten av världen gått miste om, det må den undra över!

Kommentera

