Diabilder

Dagens ord är:

Diabilder – fotografier i svartvit eller färg för visning med genomlysning eller projicering på vit duk eller vägg.

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Diabilder

  1. Erik Forsling skriver:

    Tänker ofta på dem, de där få fotografirullarna som jag exponerade en gång i tiden. De ligger i en skrubb. Vet inte ens om alla är monterade i den ram som krävdes för att kunna exponera dem via diabildsprojektorn, men en del av dem är ganska bra faktiskt, med mina mått mätt, om inte annat om man även tar affektionsvärdet i beaktande.

    1970 – tal, jag fotograferade svartvitt; och framkallade negativen själv i en slags bytta som man vände fram och tillbaka för att framkallningsvätskan skulle fördelas jämnt över den exponerade rullen, som man trätt in i en spiral, ”agiterade” som det hette.

    Jag var en relativt hängiven amatörfotograf, och p.g.a. ett missförstånd gav mig mina föräldrar en diabildsprojektor och en projektionsduk på ställning i gåva; födelsedag eller julklapp minns jag inte. Jag hade, såvitt jag vet, aldrig önskat mig den utrustningen. Men, så hade det tolkats – och då tänkte jag att det är väl bara att producera lite då. Varför inte. På den tiden kunde en ”diabilds show” vara ganska tilltalande – men oftast, i t.ex. skolan, krånglade projektorn och allt hängde upp sig.

    Vill f.ö. minnas att jag lånade ut projektionsapparaten på något slags långlån till en ytlig bekant. Den var sig inte riktigt lik när den slutligen återlämnades. Men jag tror att den fungerar ännu – om inte lampan tröttnat då. Duken tror jag står i ett skrymsle här i Plejset i Gamla Hembygden; där jag tillbringar denna lite extra långa helg, när Den Gamle f.ö. fyller 85 bast.

    Kanske låter smått tragiskt detta, och relativt bortglömt är onekligen fenomenet diabilder, men jag tänker som sagt var ofta på mina egna, där i skrubben … Vill ibland plocka fram dem och skåda vad jag fotograferat, och många av bilderna är från min enda resa till Japan. Vet att en del av dem är minnesvärda. Men det blir inte av. Kanske vill man inte bryta förtrollningen.

    Trevlig fortsättning på påsken önskas alla kamrater läsare/skribenter på denna sida.

  2. Ola P skriver:

    Jag delar dina diabildserfarenheter helt och fullt. Dom ligger där på vinden, fulla av minnen som sakta bleknar bort. Och den enögda projektorn stirrar anklagande från en tid som inte längre finns. Diabild – är det ett glömt ord, förresten?

Kommentera

