Backanal

Dagens ord är:

Backanal – vilt dryckeslag, orgie, dryckesfest, backusfest.

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Om Ullis

http://www.ulliso.se/blog
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Backanal

  1. Erik Forsling skriver:

    Har faktiskt sedan en tid tillbaka tänkt mig en backanal i Uppsala imorgon! Eller en massupning som jag föredrar att kalla det, eftersom jag konsulterat såväl Björn som Tommy. Är demokratiskt sinnad i själ, hjärta och praktik, men som enstörig ser jag på människor och antalet individer i grupper likt en gammal tjurig och folkmasserädd diktator; alla grupperingar utöver två personer är en folkmassa. Alltså är tre personer en massa, och häller de i sig är det en massupning, eller om ni föredrar – en backanal. Tar man i rejält kan hela spektaklet uppgraderas till en orgie. Bara fantasin sätter gränserna.

    Men, … i verkligheten blir det nog bara två dumpade gubbar och en halvgubbe, i bästa fall, som halvtaffligt kolkar bärs, alltmedan de sitter och ljuger kring sina levnadsöden på något hak. De har inte träffats på länge, länge – och aldrig tillsammans, bara jag känner dem båda. Dessvärre blir vi förmodligen dessutom bara två – en från Knivsta, och undertecknad från Tierp. Representanten från Sunnersta uteblir tyvärr troligtvis. Precis som knivstadelegaten började han alltför sent med knullerierna, och måste ta ansvar för halvunga barn. Och deras föräldraveckor verkar inte harmoniera. Bara jag har barnbarn.

    På något vis ska vi nog reda till soppan. Pub, råtthål eller livemusiketablissemang, det visar sig. Men för MacBeth som just nu håller festtal på SR P1:s Radioteaterbiblioteket reder det sig inte – det vet jag av erfarenhet! Önskar trevlig helg till alla som planerar att fira till Bacchus ära, såväl som alla andra.

Kommentera

