Ökt

Dagens ord är:

Ökt – arbetstid mellan måltiderna på dagen

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Ökt

  1. Ola P skriver:

    Jag gissar att ”ökt” är ett av Glömda ords mest glömda ord. Dessutom så dialektalt att bara få i Bohuslän och Dalsland känner till det. Eller?

  2. Niklas skriver:

    Jag sprang på det här en hel del i Norge, främst i samband med träning (”träningsökt”). Undrade en del över vad det egentligen betydde men sorterade det slutligen i facket för norgeismer och gick vidare. Aldrig stött på det i Sverige, vad jag kan minnas.

  3. Klas skriver:

    Jag bor i Göteborg och har en äldre granne (75-80 år) av lantbrukarursprung i Torslanda som berättade för mig att det kaffe man i hennes ungdom drack vid 16-tiden kallades ökte-kaffe. Hon vet dock själv inget om ordets ursprung.

Kommentera

