Sejdel

Dagens ord är:

Sejdel – dryckeskärl

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Sejdel

  1. Olav Mäepea skriver:

    Frågan år hur många restauranger eller barer har en sejdel. Jag kopplar ihop ordet sejdel med ett dryckeskärl av glas eller keramik med ett handtag. Går du till en pub och säger att du vill ha en sejdel med öl får du enganska konstig blick tillbaka om de endast serverar öl i vanliga glas utan handtag.

  2. Erik Forsling skriver:

    Håller helt med. Vet inte hur gammal du är, men i min ungdom (är född -56) serverades ofta ”en stor stark” i sejdel, som på Grand i Avesta, och f.ö. internationellt. Halvlitern var det vanligaste måttet i Sverige, men pampigare behållare förekom också här och var. Men lite tyskinfluerade känns de där stadiga krusen.

    I den anglosachsiska världen regerar pinten, och en ”engelsk” pint är strax mer än halvlitern, medan den ”amerikanska” är strax under. När jag var en relativt frekvent resenär på de brittiska öarna, under sent -70-tal och tidigt 80-tal förekom båda variantena; såväl sejdeln som det släta glaset, med tunnare väggar. Det var där och då, som jag först lärde mig uppskatta de släta.

    Det där var ibland en diskussionsfråga bland gubbarna på puben, vilken glastyp som var att föredra. I vilken smakade bärsen bäst? I Sverige har numera den stora starka oftast fisit ihop till 0,4, i släta glas. Ett annat (oskick) har också importerats från kontinenten. Att dricka sin bier ur en kupa med fot.

    Häromdagen blev jag varse att en gammal kamrat hade avlidit, och jag hedrar honom här, genom att delge hans upprörda åsikt om den där senast nämnda typen av dryckesredskap: ”Man ska väl för fan inte dricka öl ur en konjakskupa”!!!

    Men han är borta från oss nu, liksom snart nog också sejdeln, den genuina, den som jag svek.

    Slutligen. Jag minns en speciell sejdel, och jag tror att jag ännu har den kvar. En stadig sak, med tjockt glas. Och episoden med den lärde mig också ett engelskt ord för sejdel; ”tankard”. Jfr. gärna: http://en.wikipedia.org/wiki/Tankard

    Det var i Nordirland, i Belfast – kvarterets och gatans namn har jag glömt, men området var katolskt, eller ett gränsområde. Spatserande såg jag skylten på ett, som oftast där och då, ruffigt och eländigt hak till pub. Den föreslog, typ; betala så och så mycket för din pint Guinness, ”and keep the tankard”. Jag, på väg hem, stegade genast in, och gjorde affär. Rökigt, stökigt och vem fan kan man lita på här; jag dras onekligen till sådana hålor. Minns inte riktigt nu, men kanske köpte jag rentav två.

    Det är inte bara minnet som flagnar. Något av oss genier i Gamla Familjen diskade långt senare souveniren i maskin, så mycket återstår inte av det stolta namnet Guinness, som med tryckta guldbokstäver prydde skapelsen.

    Men något som jag definitivt minns – det är att den brittiska militären just där och då, gjorde ett litet besök på etablissemanget. En soldat försökte samtala med en av pubbesökarna; svaret blev: ”Why don’t you just go home”? Men det var inte det som var pudelns kärna. Vad jag med besvikelse ännu minns, trots att sejdeln/sejdlarna? utan problem kom hem till Sverige, det var att någon nitisk jävel ur min axelväska/kameraväska rotade fram den så fina, redan avfyrade, gummikulan med kapsel till.

    Den som jag tidigare på dagen fått av några lekande småbarn. Den var en del av deras värld – och en gåva till mig, för att jag och min kamera gav dem uppmärksamhet och lite omväxling i tristessen.

    Ett befäl kom fram och resonerade. Jag lade fram min sak, ansåg att det var väl inget att bry sig om (även om jag inte formulerade mig så), och jag tyckte mig kunna utläsa av hans mimik, och ur ögonen, att han gärna skulle låtit mig behålla prylarna, men det kunde han ju inte göra inför den andre. Men vad vet jag.

    Jag har visserligen en annan sådan där stor batongkula ståendes här någonstans, men den är en ren underdog i förhållande till den ursprungliga, estetiskt sett, och ingen förpackning till. Tänk vilka tankar en en tankard (sejdel) kan utlösa.

Kommentera

