Lår

Dagens ord är:

Lår – stor låda med lock, kista.

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lår

  1. Erik Forsling skriver:

    En lår har nog säkert ett lock, per definition, men i min föreställningsvärld kan även en lår vara en låda utan tak. I ett skjul i Plejset, i Gamla Hembygden, står en låda med halvstora borrade hål i bottnen. Den har fyra små, mycket korta ben – ett i varje hörn. Naturligtvis är det en fråga om ventilation nerifrån och upp. Eller tvärtom. Välj själva. Är väl en fråga om temperaturerskillnader och luftströmmar.

    Den var en gång avsedd som potatislår, för vinterlagring, men några morötter och lökar kunde säkert även de lagras där. Kanske ett kålhuvud också. Vad jag inte riktigt minns, är om mina föräldrar också hade gnuttan jord i den, kanske med tidningspapper i bottnen? Nu lyssnar jag med stor spänning (efter den lite sena sejouren i det förträffliga badhuset) på P1:s radioteaterrepris av Schillers ”Maria Stuart”, så jag vill inte ringa min far för förfrågan.

    Låren har för länge sedan förlorat sin ursprungsfunktion, och står där enbart för att den blivit över – men absolut inte förlorat sitt affektionsvärde! För bra, trivsam, ”bra-att-ha”, etc., för brännugnen. Låter kanske löjligt, men jag tänker faktiskt titt som tätt på den där låren/lådan. Den är mycket användbar, men till vad?

    Och den saknar lock. Låren.

  2. Örjan skriver:

    Lår. Vedlår? Min bardoms vedlår öppnade man som nutidens diskbänkslucka.

Kommentera

