Ety

Dagens ord är ett förslag från Jim på vår Facebooksida:

Ety  – gammaldags synonym till ”eftersom”. 

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Om Ullis

http://www.ulliso.se/blog
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Ety

  1. Bertil Lassenius skriver:

    ”Ety” har jag aldrig tillförne hört – men använder själv understundom ”ity”

  2. Är inte ”ity” det rätta ordet och ety bara en stavningsvariant av det//slarv som blivit accepterat?

  3. Ola P skriver:

    SAOL har inte köpt ity – inte än i varje fall.

  4. Petra skriver:

    Ity är det korrekta. Enligt Saol. Ety existerar bara i talspråk.

  5. itu finns men det ni använder och tycker är korekt kan ni stoppa in i latin i framtiden

    • Erik Forsling skriver:

      Fascinerande att det äntligen kommit in en genuin språkvetare på denna sida! Är glad och överraskad. Tack för flera gripande inlägg!

  6. Viggo Westerlin skriver:

    Jag brukar försöka klämma in ett ”alldenstund” i alla skriftliga sammanhang som en slags signatur, även i rapporter före min pensionering. Nu omväxlar jag med ety och enär, varvid jag först stavade ”ethy”, men det var väl alltför uråldrigt eller berodde på ett minnesfel. Nu fick jag ett påpekande att ”ety” skulle skrivas ”ity”, varför jag vetgirigt letade på ”ety” i Internet. Lustigt att läsa om två motsatta ståndpunkter, bägge med stöd från SAOL! Har inte blivit klokare av det.
    Viggo Westerlin

Kommentera

