Kännspak

Dagens ord är:

Kännspak –  lätt igenkännlig, karaktäristisk

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Kännspak

  1. Erni skriver:

    Detta ord har jag aldrig hört eller läst om. Är det verkligen ett rikssvenskt ord eller är det ett dialektord?

  2. eva skriver:

    erni, du kan ju googla på ordet, det gjorde jag o nog verkar det som det e ett ord som används på flera ställen

  3. Bertil Lassenius skriver:

    Jag använder det ganska mycket! Men kanske beror det på mina finlandssvenska gener…;-). Med gener 50/50 från vardera sidan Östersjön och Bottniska viken så är det inte alltid lätt att veta vad som kommer varifrån…

  4. Björn Johnson skriver:

    Min far, rikssvensk, men med uppväxt i Finland, använde ordet. Han tyckte att den förmodade synonymen, karaktäristisk, inte har samma innebörd. Då han ville uttrycka någons lättigenkännlighet, använde han ordet kännspak.
    Jag sjäv gjorde det idag, just i den betydelsen avseende en närståendes sätt att gå.

Kommentera

