Illavulen

Dagens ord är:

Illavulen – dålig, illa beskaffad.

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Illavulen

  1. Åsa Holmstrand skriver:

    Mulet, kulet, illavulet,
    I de dödas vilorum
    Denna vers ska läsas som om den vore latin och är förmodligen mkt gammal.
    Mulett, kulett, i lavulett
    I de dödass vilorum

    • Lilly skriver:

      Ja den versen lärde min morfar mig när jag var liten och jag har läst den för flera vänner men ingen känner igen den så jag började fundera på om morfar hittat på den själv (kan tyvärr inte fråga honom om det nu). Vad kul att fler hört den!

  2. Pernilla skriver:

    I Blekinge och södra Småland (Kronoberg) säger man: ”illavuren”. Säkert något lokalt här i trakterna.

  3. Per-Arne Jonsson skriver:

    Efter gammalt västgötamål så fanns termen ”hur någon var vôlen” dvs hur någon var skapt till utseende och förmåga Den som därvid inte var alltför väl hopkommen i fråga om utseende eller funktion kunde då definieras som ”illavôlen”. Likaså kunde man om man skadade sig ”bli illavôlen” för kortare eller längre tid till dess att man blev ”fracker” igen.

Kommentera

