Dramaten

Dagens ord är:

Dramaten  – shoppingvagn, dragväska med två hjul (som hjälpmedel vid matinköp).

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dramaten

  1. Erik Forsling skriver:

    Roligt ord! Har absolut inte glömt det – av den enkla anledningen att jag aldrig tidigare hört det; i den betydelsen. Trevlig midsommarhelg önskas såväl bloggägare som brukare. Appropå midsommar vill jag anknyta till två tidigare ”dagens ord”: ”Maja” (https://glomdaord.wordpress.com/2012/06/22/maja/#comments) respektive ”maj” (https://glomdaord.wordpress.com/2013/05/08/maj/#comments).

    En man ringde på morgonen idag in till SR P1 (Ring P1) och hävdade med emfas att det faktiskt inte heter midsommarstång, utan majstång. Namnet har inte med den aktuella månaden (juni) månaden att göra, utan med ordet maja; att löva, att pryda med nyskördat grönt

    En tillbakablick på just de orden får mig att inse att jag önskade er alla glad midsommar även förra året. Det hade jag glömt! Och även i år band jag upp ett par björkruskor vid entréerna. Och planterade krukväxter. Men det är pinsamt att inse, när man läser mina kommentarer, att jag uppenbarligen har en tendens att upprepa mig! Och jag som inte ens kom ihåg dessa inlägg!

  2. Erik Forsling skriver:

    Roligt och trevligt ord som jag inte glömt – därför att jag aldrig hört det tidigare! Ville också ta tillfället i akt att önska såväl bloggägare som brukare en trevlig midsommarhelg, när jag försökte kommentera på publiceringsdatumets förmiddag. Men det gick bara inte, så jag försöker igen – eftersom jag råkat spara ett utkast.

    Appropå midsommar. På midsommaraftons morgon ringde en man till SR P1 (Ring P1) http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1120, och hävdade med emfas att det inte heter ”midsommarstång” utan ”majstång”. Det har inte med månaden (juli) att göra, utan med att man pryder med växtlighet. Och majstång sade vi alltid förr i tiden, vad jag minns.

    Detta påminner mig om ett par tidigare dagsord på denna sida. ”Maja” (https://glomdaord.wordpress.com/2012/06/22/maja/#comments) och ”maj” (https://glomdaord.wordpress.com/2013/05/08/maj/#comments). Bara jag har kommenterat i båda fallen, vilket jag totalt hade glömt bort! Det förvånade mig, men det som slog mig än mer var insikten av min förmåga att upprepa mig!

    Också i torsdags ställde jag upp ett par av industritomtens vildväxande björkruskor vid entréerna. Sly finns det gott om, så det är knappast ett problem att finna några lämpliga exemplar. Ett antal blomkrukor för utomhusplacering planterade jag också med lite prydande blomster, som enligt trädgårdshandlar´n ska stå sig till hösten. Men när det projektet var avsutat hade redan de flesta gått hem.

    Åter till dagens ord. Tyckte att det var jättekul. Eftersom jag aldrig stött på den här betydelsen tidigare, så har jag heller aldrig använt det. Men, idag gjorde jag faktiskt det, genom att associera – för det här ordet är ju som skapat för associationer. Att gå på Kungliga Dramatiska Teatern, eller att dra maten genom butiken tål näppeligen en jämförelse, men glosan är fyndig!

    Associationen jag nämnde gällde ett ”puckat” inslag i ett korsord. ”Hagel” stod det i frågerutan. Efter ett väldigt grubblande, och många gratisbokstäver, visade det sig slutligen bli ”elstängsel”, eller något slikt.

    Hade någon bett mig att associera fram betydelsen av dagens ord hade jag aldrig klarat det!

    Hoppas att ni alla har haft möjlighet att njuta av den gnuttan förlängda helgen. Snacka om att inte hålla sig till ämnet!

Kommentera

