Gast

Dagens ord är:

Gast   – spöke, våldnad

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Gast

  1. Erik Forsling skriver:

    En annan betydelse av ordet är benämningen på en mindre kvalificerad sjöman. Initialt skrev jag att jag SER ordet varje dag, men där höll jag på att omedvetet ljuga rejält, så jag fick stryka den bisatsen.

    Mitt yngsta barn hade en gång på dagis skapat en större akvarell av skeppet Albertina. Ni vet, Evert Taube. Pumpa läns …

    [”Det byggdes ett skepp uti norden,
    Albertina, ja så var det skeppets namn,
    pumpaläns!
    Albertina må så vara
    Albertina ingen fara
    Albertina ja så var det skeppets namn
    pumpaläns”]!

    Jag tyckte att den var så bra att den snart hamnade bakom glas, inte i en ram – män väl i en sådan där konstruktion med clips i kanterna. In bankades en spik för dess hängare på toalettväggen. Där ståtade redan en förnämlig samling av barnens bästa alster. Den här fick en hedersplats. Väl synlig, mittemot stolen. Jag kallade det hela för skithusgalleriet. Meditativt och fint var det att sitta där, inte alls förklenande.

    På bilden spelade Albertina på det mörkblå stormiga havet huvudrollen. Som komplement finns runtom fartyget spridd text med utrop, bl.a. till en gast. Såg den dagligen, så länge att jag trodde att den satt på väggen även här i Tierp. Inarbetad idé. Men, när jag gick för att skåda den, för en mer adekvat beskrivning, kunde jag inte ens finna den på andra ställen än väggen – där den inte sitter! Kanske är den inte ens här, efter den sista flytten. Men det tror jag. Kanske är den i Plejset i Avesta? Tror inte det.

    Men där ser man hur stark vanans makt är, och hur förrädiskt den kan verka i kombination med ett sådant lömskt gungfly som minnet. Minnet – ett spöke, en vålnad, från det förgångna.

Kommentera

