Hemfalla

Dagens ord är:

Hemfalla  – ägna sig åt, hänge sig åt

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hemfalla

  1. rudugojonJonsson skriver:

    Definitionen är inte riktigt korrekt, tror jag. Se NE:

    hem`falla verb hemföll hemfallit hemfallen hemfallna, pres. hemfaller
    ORDLED: hem–fall-er
    SUBST.: hemfallande (till 1 och 2)

    1 (motståndslöst) låta sig upptas (av) ngn olämplig sysselsättning, metod e.d.: ~ åt/till alkoholmissbruk; hemmalaget hemföll åt ett ineffektivt kortpassningsspel
    KONSTR.: ~ till el. åt ngt
    HIST.: sedan 1827; efter ty. heimfallen, anheimfallen med samma bet.

    2 åter tillfalla ⟨åld.⟩: egendomen hemföll till kronan
    KONSTR.: ~ till ngn el. ngt
    HIST.: sedan 1681; se hemfalla 1

    3 (vanl. perf. part.) (genom tvång) utsättas för viss påföljd e.d. ⟨delvis jur.; åld.⟩: han är hemfallen till straff
    KONSTR.: ~ ngn el. ngt till ngt
    HIST.: sedan 1829; se hemfalla 1

    • Erik Forsling skriver:

      1/8 2013 föreslog Ingela U detta ord som dagsord, och jag blandade mig i. Kanske lite väl mycket, men mellan 1/8 och 2/8 utbyttes åsikter. Ingela och Bertil hyste liksom du tvivel på de synonymer jag föreslog.

      Men synonymer är synonymer, och min utläggning syftade inte till att uttömma ordets betydelser, utan bara antyda vad jag uppfattar som aspekter av nutida användning. För ordet är nog trots allt inte så glömt!

      Jag stötte även på annan patrull, i SAOB (http://g3.spraakdata.gu.se/saob/), men det är ett språkhistoriskt verk, så jag valde att ansluta till vad jag uppfattar som moderna användningsområden. Men, … mina inlägg var bara tankar, och detta är bara en hänvisning. Har nog ordat färdigt i den här frågan nu!

      Känner bara ett ansvar gentemot Ingela. Hon föreslog ordet, och var senare inte riktigt inne på mina synonymförslag – men det var dessa som dök upp som definitioner …

Kommentera

