Nippertippa

Dagens ord är:

Nippertippa – fåfäng och ettrig flicka

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Nippertippa

  1. Erik Forsling skriver:

    Angående detta ord blandade jag mig i redan på förslagssidan (8/8 – 13), efter att Elle föreslagit ordet (6/8 – 13). Känns som ett oskick, och jag ska försöka hålla mina synpunkter inom mig, tills respektive ord småningom blir dagsord – såvitt inte en ren inbjudan till resonemang förekommer redan i förslaget.

    Men nippertippa är ett tjusigt och bra ord, och i dagens värld/samhälle förekommer säkerligen åtskilligt flera nippertippor än i de gamla motsvarigheterna. Men, min användning av ordet idag blir resultatet av att det genererade en motfråga; apropå dagsläget. En frågeställning alltså. Vad kallas den maskulina motsvarigheten? Någon som har bra förslag. Min skalle är tom, kanske den alltid är!?, men extra nu inför det alltför sena sänggåendet.

    Alla förslag som dyker upp ratar jag, och definitivt ord som fjollor och töntar. Kastar denna handske som en utmaning. Manliga nippertippor? Skulle det handla om rena paralleller, eller skulle det röra sig om en genusrelaterad översättning? Är en fjant en manlig nippertippa? Eller har vi att göra med en till synes urban och världsvan, men tämligen ömhudad, individ?

    Förslag välkomnas!

  2. Petra skriver:

    Intressant fundering! Har inget bra svar. Det är ju massor av ord som saknar manlig motsvarighet. Ex nucka, pingla, hagga, snärta, brallis, urping. Intressant krönika av Catharina Grunbaum här: http://spraktidningen.se/artiklar/2008/04/nucka

  3. Petra skriver:

    Närmast till hands tycker jag nog att ordet fjolla är! Även det har ju en liten negativ klang.

  4. kjellgard skriver:

    Varför inte nippertippa?
    I engelskan används ju tex butch om män vilket jag tycker känns väldigt befriande.

  5. petter skriver:

    viktigpetter

Kommentera

