Surhöna

Dagens ord är:

Surhöna – liggsjuk och ruvlysten höna.

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Surhöna

  1. Ella skriver:

    Surhöna är också benämningen på en sur och butter flicka eller kvinna.

  2. Erik Forsling skriver:

    Jag har åtminstone använt detta, för mig helt okända ord, idag genom att googla på det. Och jag har även funnit en synonym!

    När jag såg dagsordet i skrift, tänkte jag spontant fördomsfullt att det säkerligen var en elak benämning på en frispråkig, tjurig eller grälsjuk kvinna!

    Men icke, en värpsjuk höna – som är den variant jag hört sedan barndomen – visade sig vara betydelsen. Tänkte att det måste finnas flera betydelser, om nu detta ord ens finns. Och det finns, verkar t.o.m. vara vanligt i vissa kretsar. Hönskretsar. Sökträffen på ”surhöna” (första sidan) på Google gav endast exempel på den definition som redaktör´n anger.

    Den första träffen på min dator var från ”alternativ.nu” – ett forum för praktisk kunskap om självhushållning. Där skriver ”sonja från slätten” följande:

    ”Uttrycket surhöna har jag förknippat med Västergötland. Fast det kanske förekommer på andra platser också ? I sydsverige brukar man kalla henne för en skrocka och att hon skrockar. Det vore kul att höra om det finns andra lokala uttryck”. [http://www.alternativ.nu/index.php?topic=128668.0]

    ”Skrocka” var alltså synonymen jag fann. Men, å andra sidan. Tänker jag efter så betyder nog ”värpsjuk” snarare rastlös och kringirrande. Precis som ”äggsjuk”.

Kommentera

