Entresol

Dagens ord är: Entresol – våning med lägre rumshöjd än byggnadens övriga våningar, belägen nederst i byggnaden eller som mellanvåning.

Ordet är föreslaget av Roger M.

Berätta gärna hur du använt ordet under dagen.

Om Ullis

http://www.ulliso.se/blog
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Entresol

  1. Erni skriver:

    I arkitektursammanhang används ju begreppet mezzanin mer än det kanske lite folkligare entresol. Så har vi ju det, om inte sonyma, men närliggande souteräng, men då om byggnaden i sin helhet (delvis ´under jord´).

  2. Ola P skriver:

    Jag ser att detta ord är en 200 år gammal inlåning från franskan. I dag är det mest utnyttjat inom branschen lagerhantering – lättbyggda trappförsedda våningsplan byggda av metallelement mellan golv och tak.

  3. Erik Forsling skriver:

    Jag nyttjar sällan/aldrig ordet verbalt, men däremot flera gånger varje vecka på ett praktiskt plan (ha ha). Bl.a. när jag rondar ventilationsaggregaten, utspridda både här och där, på Den Mellanstora Fabriken i norra Uppland. Flera av dem finns på olika slags entresolplan. Och i dokumentationen av åtminstone ett beskrivs placeringen som ”på entresol i fabriken”, typ.

    Även andra sådana ”terasser” finns. T.ex. ett kombinerat förrådsutrymme och fikarum ovanpå kontorstaket på ”Utleverans”, men långt under huvudbyggnadens yttertakshöjd. ”Inleverans” har också en platå ovanpå sitt kontorstak; ett utrymme för just lite lagring – som Ola P. nämner. Men här är det snarast ett undantag med den funktionen, om man bortser från att en hel del bråte av olika slag har en förmåga att på de flesta arbetsplatser samlas på slika ställen. Som en bonus liksom. Det gäller att samla i ladorna.

  4. Ola P skriver:

    Hej Erik, det är alltid lika stimulerande att läsa dina inlägg! Denna gång en fråga. Ordet ”rondar” som du använder – är det ett glömt eller nyskapat ord? Är det att gå rond, en runda mellan aggregaten?

    • Erik Forsling skriver:

      Hejsan själv Ola! Här handlar det verkligen inte om vare sig ett bortglömt eller nyskapat ord, utan absolut om ditt avslutande förslag. Man går en rond, inte som i boxning då, utan snarare likt personalens rundvandring bland patienterna på ett sjukhus. Substantivet ”rond” konverteras till verb, och vips blir uttrycket ”att ronda”. Om det finns i något lexikon vet jag inte – men nyuppfunnet är det inte!

      Man kan absolut lika gärna säga: ”Nu tar jag en runda bland aggregaten, anläggningarna, etc.”. Men håll med om att det låter rätt puckat att säga: ”Nu ska jag runda ventilationsaggregaten”. Men jag förstår din fråga. Ordet/användningen är obekant för många. Det upptäckte jag även att det var runt fikabordet på reparationsverkstaden på Den Mellanstora Fabriken; men nu är det etablerat.

      Jag använde formuleringen även som biografmaskinist på Fyrisbiografen i Uppsala, där f.ö. vid ett tillfälle en yngre kollega i kassan häpet frågade:”Va´ sa du”? ”Att jag ska ronda”, replikerade jag, ”gå en rond, se till maskineriet och det tekniska”. Personen såg ut att känna sig dum, men det var verkligen inte min avsikt att åstadkomma den reaktionen. För mig var ordet naturligt.

      Själv bär jag med självklarhet med mig glosan efter mer än tio år på fjärrvärmeverket i Boländerna. Där rondade vi på skiftlagen anläggningarna – förbränningsugnar, elektrofilter, rökgaskondenseringens vattenrening, stofthanteringen, slamhanteringen, kemikaliehanteringen, textilfiltren, skrubbrarna, etc, etc. Listan kan göras lång, för det var stora ytor att röra sig över – ingen mellanstor fabrik där inte.

      Sedan kunde jag med min stora käft såklart också ofta raljera över begreppet, och framhålla att jag var den som ”kraftrondade”, medans de övriga bara ”fjollrondade” – kanske ett utslag av mindervärdighetskomplexets storhetsvansinne!

      Men lika ofta sade jag att jag skulle ”gå ut och glo”.

      Förresten! Sök gärna på ordet ”vaktrond”. Gjorde det på skoj, utifrån din fråga, och där finns ett antal exempel. Sökmotorn var Google i mitt fall.

      Slutligen. Ett mysko ord i sammanhanget, som också dök upp där bland ångkokerierna (tänk du att ha haft sin inkomst i över tio år från att ha kokat vatten, med sopor som bränsle) var ”rondplån”. Ronda kan man göra på olika vis, bl.a., som jag skrev ovan, genom att gå ut och glo, men också utifrån ett i förväg bestämt rondformulär – ett papper, ett dokument – som man ska följa.

      Det var i det senare sammanhanget som ordet rondplån dök upp. Ett rondplån är en sådan där liten platta, strax större än A4-format, med en nypa i överkant där man kan fästa dokumentet som skall betas av. Ett mobilt skrivunderlägg! Om det ordet ”finns” i egentlig svenskspråkig mening, eller om det var ett påfund från någon lokal besserwisser, det har jag ingen aning om!

      Men jag har tagit det med mig också! Stulit det. Gillar det.

Kommentera

